Ρεπορτάζ : Γιώργος Μανέττας
Από : Ημερησία
Στο «κόκκινο» βρίσκεται ένα χρόνο μετά την υπογραφή του Μνημονίου η επιχειρηματική ζωή του τόπου, η οποία εξακολουθεί να ταλανίζεται από την ύφεση και την οικονομική δυσπραγία. Κρίσιμοι κλάδοι της εθνικής οικονομίας όπως το λιανεμπόριο τροφίμων, τα καπνικά προϊόντα, τα πετρελαιοειδή και τα αλκοολούχα ποτά διανύουν τη χειρότερη περίοδο. Και αυτό γιατί, η κατανάλωση συνεχίζει να υποχωρεί με δραματικούς ρυθμούς, η ρευστότητα σπανίζει και οι «ακάλυπτες» επιταγές αυξάνουν ολοένα και περισσότερο. Το εκρηκτικό κλίμα επιτείνει η ραγδαία άνοδος της ανεργίας και οι δυσοίωνες προοπτικές για την οικονομία, οι οποίες επηρεάζουν αρνητικά την ψυχολογία των καταναλωτών και τους κάνουν ακόμη πιο επιφυλακτικούς στις αγορές τους.
Κόβουν... και τα τρόφιμα
Ενδεικτική είναι η κάμψη της κατανάλωσης στα σούπερ μάρκετ, η οποία αγγίζει το 6% παρά τις «γενναίες» εκπτώσεις και το «μπαράζ» προσφορών. Ακόμη και την περίοδο του Πάσχα, όπου παραδοσιακά παρατηρείται άνοδος των πωλήσεων, η κίνηση ήταν ιδιαίτερα υποτονική. Πιο δύσκολη είναι η κατάσταση στους κλάδους των καπνικών προϊόντων και των πετρελαιοειδών, όπου η πτώση είναι της τάξης 15% κυρίως λόγω των αλλεπάλληλων αυξήσεων του ΕΦΚ που έχει οδηγήσει σε ιστορικά υψηλά επίπεδα τις τιμές σε καύσιμα και τσιγάρα.
Ανάλογα προβλήματα αντιμετωπίζει η κατανάλωση στο χώρο των αλκοολούχων ποτών, η οποία υποχωρεί 30%, ενώ σε εξίσου δύσκολη θέση έχει περιέλθει ο κλάδος των ηλεκτρονικών παρά τη «ανάσα» που πήρε την πασχαλινή περίοδο. Κάμψη 50% καταγράφουν και οι πωλήσεις στη μαζική εστίαση, εντείνοντας τους φόβους για νέο κύμα πτωχεύσεων και απώλειας χιλιάδων θέσεων εργασίας.
Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν πως η συρρίκνωση του οικογενειακού εισοδήματος και η ανασφάλεια για το μέλλον είναι οι κυριότεροι λόγοι που οι πολίτες περιορίζονται στα απολύτως αναγκαία και στρέφονται σε φθηνότερες λύσεις. Επισημαίνουν επίσης πως η δημόσια συζήτηση περί χρεοκοπίας της χώρας και τα διάφορα σενάρια περί αναδιάρθρωσης που κυκλοφορούν και αναπαράγονται σε καθημερινή βάση από τα Μέσα Ενημέρωσης δεν βοηθάνε στην αλλαγή του κλίματος προς το καλύτερο.
«Ποντάρουν» σε τουρισμό και εξαγωγές
Οι ελπίδες πλέον όλων για ανάκαμψη εναποτίθενται στις εξαγωγές και στον τουρισμό. Τα θετικά μηνύματα από τις εξαγωγές και οι προβλέψεις για σημαντική αύξηση της τουριστικής κίνησης έως 13% γεμίζει με αισιοδοξία την αγορά, η οποία «διψάει» για θετικά νέα. «Η οικονομία είναι κυρίως ψυχολογία», αναφέρει χαρακτηριστικά κορυφαίο στέλεχος αλυσίδας σούπερ μάρκετ, σημειώνοντας πως το θετικό περιβάλλον βοηθάει πάντα την κατανάλωση.
Την ίδια ώρα, αρκετοί επαγγελματικοί φορείς καλούν την πολιτεία να αναλάβει εδώ και τώρα πρωτοβουλίες για την αναθέρμανση της κατανάλωσης, κάνοντας την αρχή με την αποκλιμάκωση της έμμεσης φορολογίας και του ΕΦΚ.
Οι φόροι, όπως επισημαίνουν οι ίδιοι, μετά τις διαδοχικές αυξήσεις τον τελευταίο ενάμιση χρόνο βρίσκονται σήμερα σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα, με αποτέλεσμα να θεριεύει η «ακρίβεια» και να μειώνεται η αγοραστική δύναμη. Μια μείωση περίπου 20% της έμμεσης φορολογίας θα βοηθούσε στη μείωση των τιμών και παράλληλα θα ενίσχυε την ανταγωνιστικότητα των εταιρειών.
Από : Ημερησία
Στο «κόκκινο» βρίσκεται ένα χρόνο μετά την υπογραφή του Μνημονίου η επιχειρηματική ζωή του τόπου, η οποία εξακολουθεί να ταλανίζεται από την ύφεση και την οικονομική δυσπραγία. Κρίσιμοι κλάδοι της εθνικής οικονομίας όπως το λιανεμπόριο τροφίμων, τα καπνικά προϊόντα, τα πετρελαιοειδή και τα αλκοολούχα ποτά διανύουν τη χειρότερη περίοδο. Και αυτό γιατί, η κατανάλωση συνεχίζει να υποχωρεί με δραματικούς ρυθμούς, η ρευστότητα σπανίζει και οι «ακάλυπτες» επιταγές αυξάνουν ολοένα και περισσότερο. Το εκρηκτικό κλίμα επιτείνει η ραγδαία άνοδος της ανεργίας και οι δυσοίωνες προοπτικές για την οικονομία, οι οποίες επηρεάζουν αρνητικά την ψυχολογία των καταναλωτών και τους κάνουν ακόμη πιο επιφυλακτικούς στις αγορές τους.
Κόβουν... και τα τρόφιμα
Ενδεικτική είναι η κάμψη της κατανάλωσης στα σούπερ μάρκετ, η οποία αγγίζει το 6% παρά τις «γενναίες» εκπτώσεις και το «μπαράζ» προσφορών. Ακόμη και την περίοδο του Πάσχα, όπου παραδοσιακά παρατηρείται άνοδος των πωλήσεων, η κίνηση ήταν ιδιαίτερα υποτονική. Πιο δύσκολη είναι η κατάσταση στους κλάδους των καπνικών προϊόντων και των πετρελαιοειδών, όπου η πτώση είναι της τάξης 15% κυρίως λόγω των αλλεπάλληλων αυξήσεων του ΕΦΚ που έχει οδηγήσει σε ιστορικά υψηλά επίπεδα τις τιμές σε καύσιμα και τσιγάρα.
Ανάλογα προβλήματα αντιμετωπίζει η κατανάλωση στο χώρο των αλκοολούχων ποτών, η οποία υποχωρεί 30%, ενώ σε εξίσου δύσκολη θέση έχει περιέλθει ο κλάδος των ηλεκτρονικών παρά τη «ανάσα» που πήρε την πασχαλινή περίοδο. Κάμψη 50% καταγράφουν και οι πωλήσεις στη μαζική εστίαση, εντείνοντας τους φόβους για νέο κύμα πτωχεύσεων και απώλειας χιλιάδων θέσεων εργασίας.
Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν πως η συρρίκνωση του οικογενειακού εισοδήματος και η ανασφάλεια για το μέλλον είναι οι κυριότεροι λόγοι που οι πολίτες περιορίζονται στα απολύτως αναγκαία και στρέφονται σε φθηνότερες λύσεις. Επισημαίνουν επίσης πως η δημόσια συζήτηση περί χρεοκοπίας της χώρας και τα διάφορα σενάρια περί αναδιάρθρωσης που κυκλοφορούν και αναπαράγονται σε καθημερινή βάση από τα Μέσα Ενημέρωσης δεν βοηθάνε στην αλλαγή του κλίματος προς το καλύτερο.
«Ποντάρουν» σε τουρισμό και εξαγωγές
Οι ελπίδες πλέον όλων για ανάκαμψη εναποτίθενται στις εξαγωγές και στον τουρισμό. Τα θετικά μηνύματα από τις εξαγωγές και οι προβλέψεις για σημαντική αύξηση της τουριστικής κίνησης έως 13% γεμίζει με αισιοδοξία την αγορά, η οποία «διψάει» για θετικά νέα. «Η οικονομία είναι κυρίως ψυχολογία», αναφέρει χαρακτηριστικά κορυφαίο στέλεχος αλυσίδας σούπερ μάρκετ, σημειώνοντας πως το θετικό περιβάλλον βοηθάει πάντα την κατανάλωση.
Την ίδια ώρα, αρκετοί επαγγελματικοί φορείς καλούν την πολιτεία να αναλάβει εδώ και τώρα πρωτοβουλίες για την αναθέρμανση της κατανάλωσης, κάνοντας την αρχή με την αποκλιμάκωση της έμμεσης φορολογίας και του ΕΦΚ.
Οι φόροι, όπως επισημαίνουν οι ίδιοι, μετά τις διαδοχικές αυξήσεις τον τελευταίο ενάμιση χρόνο βρίσκονται σήμερα σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα, με αποτέλεσμα να θεριεύει η «ακρίβεια» και να μειώνεται η αγοραστική δύναμη. Μια μείωση περίπου 20% της έμμεσης φορολογίας θα βοηθούσε στη μείωση των τιμών και παράλληλα θα ενίσχυε την ανταγωνιστικότητα των εταιρειών.