Αύξηση εισιτηρίου - μείωση προσωπικού

Ρεπορτάζ : Μαρία Λιλιοπούλου
Από : "Εθνός"

Μείωση κατά περίπου 2.000 του αριθμού των εργαζομένων, ανατροπές στις εργασιακές σχέσεις, περαιτέρω συρρίκνωση των επιδομάτων, αύξηση του ενιαίου εισιτηρίου τουλάχιστον στο 1,20 ευρώ (υπάρχουν εισηγήσεις και για 1,5 ευρώ), αλλά και είσοδο ιδιωτών στον τομέα του ελέγχου του κομίστρου περιλαμβάνει το σχέδιο του υπουργείου Υποδομών για τον ΟΑΣΑ, το οποίο πήρε χθες το «πράσινο φως» από τους ελεγκτές της τρόικας.

Οι εκπρόσωποι της τρόικας πέρασαν για άλλη μια φορά το κατώφλι του υπουργείου και ενημερώθηκαν από τον υπουργό Δημήτρη Ρέππα για το νομοσχέδιο, το οποίο αναμένεται να παρουσιαστεί το προσεχές διάστημα. «Πιλότο» για τις αλλαγές στον ΟΑΣΑ θα αποτελέσει ο νόμος για τον ΟΣΕ, ενώ στόχος είναι στις δύο εταιρείες που θα παραμείνουν μετά τις συγχωνεύσεις να εργάζονται 10.000 άτομα.

Συγκεκριμένα, από το σύνολο των περίπου 12.000 απασχολουμένων στις πέντε συγκοινωνιακές εταιρείες (ΕΘΕΛ, ΗΛΠΑΠ, μετρό, τραμ και ΗΣΑΠ) που έχει σήμερα ο Ομιλος θα φύγουν περίπου 2.000, είτε με μεταφορά σε μία από τις δύο εταιρείες που θα παραμείνουν (μία για τα οδικά και μία για τα μέσα σταθερής τροχιάς) ή με μετάταξη σε άλλες υπηρεσίες του Δημοσίου, ενώ θα συνταξιοδοτηθούν υποχρεωτικά όσοι έχουν θεμελιώσει σχετικό δικαίωμα.

Για τους εργαζομένους που θα παραμείνουν στον ΟΑΣΑ προβλέπεται περιστολή των επιδομάτων, ώστε οι δευτερεύουσες απολαβές να μην ξεπερνούν το 10% των κύριων, καθώς επίσης και επαναδιαπραγμάτευση των συλλογικών συμβάσεων και νέους κανονισμούς προσωπικού για τους νεοπροσλαμβανόμενους, το μισθολογικό καθεστώς των οποίων θα καθοριστεί στα πρότυπα της ΑΜΕΛ (μετρό).

Παρά τις πιέσεις για απολύσεις προσωπικού στις ΔΕΚΟ, η κυβέρνηση φέρεται αποφασισμένη να μη φτάσει σε αυτό το σημείο, ενώ προσωπική δέσμευση ότι δεν θα γίνουν απολύσεις σε καμία ΔΕΚΟ του υπουργείου Υποδομών έχει δώσει και ο κ. Ρέππας.

Για το «νοικοκύρεμα» των οικονομικών των συγκοινωνιακών εταιρειών θα ακολουθηθεί το «πολωνικό» μοντέλο, βάσει του οποίου θα γίνεται εξάμηνος απολογισμός στις εταιρείες, ενώ θα έχει προκαθοριστεί πλαφόν ζημιών. Αν κάποια από τις εταιρείες πλησιάζει το πλαφόν, θα λαμβάνονται έκτακτα μέτρα, ενώ από τις επιδόσεις κάθε φορέα στην ανάπτυξη του δικτύου, τις υποδομές, την τακτικότητα των δρομολογίων, κ.λπ. θα εξαρτώνται και οι επιδοτήσεις του, σύμφωνα με ένα σύστημα «bonus malus». Στις αλλαγές για τον ΟΑΣΑ περιλαμβάνονται επίσης:

Αύξηση της τιμής του εισιτηρίου από τις αρχές του 2011, ώστε να φτάσει τουλάχιστον στο 1,20 από 1 ευρώ που κοστίζει σήμερα. Υπάρχουν μάλιστα εισηγήσεις για αύξηση και στο 1,5 ευρώ. Στελέχη του υπουργείου εκτιμούν πως «είναι προτιμότερο να αυξηθεί περισσότερο το εισιτήριο για τους μη συχνούς χρήστες, παρά να περικοπούν κι άλλο οι αποδοχές των εργαζομένων».

Είσοδος ιδιωτών στον έλεγχο του κομίστρου, με προσπάθεια πάταξης της εισιτηριοδιαφυγής, η οποία φτάνει το 25%.

Συγχώνευση της ΕΘΕΛ (λεωφορεία) και του ΗΛΠΑΠ (τρόλεϊ) σε μία εταιρεία και του ΗΣΑΠ, του τραμ και του μετρό σε μία δεύτερη, με παράλληλη μετατροπή του ΟΑΣΑ σε μητροπολιτικό φορέα, στον οποίο θα υπάγονται και τα ΚΤΕΛ.