Ρεπορτάζ : Τάσσος Παππάς
Από : Ελευθεροτυπία
Παρά τον πρόσφατο ανασχηματισμό, η κατάσταση ασυνεννοησίας, έλλειψης επικοινωνίας, εσωτερικών τριβών και προσωπικών διαδρομών συνεχίζεται.
Οι τρεις σωματοφύλακες, που ήταν τέσσερις (Αθως, Πόρθος, Αραμις, Νταρτανιάν), ορκίζονταν στο «όλοι για έναν και ένας για όλους». Η ομάδα είχε συνοχή, αλληλεγγύη και κυρίως αποτελεσματικότητα. Προστάτευσε τον βασιλιά και εξουδετέρωσε τους εχθρούς του. Καμία σχέση το σχήμα αυτό με το μοντέλο λειτουργίας της κυβέρνησης. Εδώ ισχύει το «όλοι για όλα», που στην πράξη σημαίνει «κανείς για τίποτα»! Το αποτέλεσμα είναι ότι ο πρωθυπουργός (ο βασιλιάς της ιστορίας μας) εκτίθεται συνεχώς.
Η καθυστερημένη απάντηση της κυβέρνησης στις δηλώσεις των εκπροσώπων της τρόικας επανέφερε στο προσκήνιο ένα πρόβλημα που υποτίθεται ότι είχε λυθεί με τον ανασχηματισμό.
Το αλαλούμ που προηγήθηκε για να φτάσουμε στη μεταμεσονύκτια δήλωση του κυβερνητικού εκπροσώπου έδειξε ότι δεν υπάρχει σύστημα έγκαιρης προειδοποίησης και γρήγορης αντίδρασης. Οι δηλώσεις εκπροσώπων του ΔΝΤ, ότι επρόκειτο για κυβερνητικό σχέδιο και συμφωνία, ήρθε να περιπλέξει ακόμη περισσότερο τα πράγματα.
Και πριν «καθήσει η σκόνη» ήρθαν: η εγκύκλιος Ντόλιου για τους ημιυπαίθριους, οι διαφωνίες στο υπουργικό συμβούλιο για το φορολογικό νομοσχέδιο και η απόσυρση από τον Φ. Σαχινίδη διάταξης για τους δικηγόρους, ύστερα από προειδοποίηση του κοινοβουλευτικού εκπροσώπου, Χρ. Πρωτόπαπα, ότι οι βουλευτές δεν θα την ψηφίσουν.
Ο ανασχηματισμός πριν από μερικούς μήνες (κι αυτός ανακοινώθηκε στις τρεις τα ξημερώματα) επιβλήθηκε από τα πράγματα γιατί είχε διαπιστωθεί ότι η κυβέρνηση χώλαινε σε θέματα συντονισμού και επικοινωνίας.
Η κατάσταση όμως ασυνεννοησίας, εσωτερικών τριβών και προσωπικών διαδρομών διαιωνίζεται κι αυτό συμβαίνει γιατί, αντί να συγκεντρωθούν αρμοδιότητες και καθοδηγητική ύλη σε κάποιο κέντρο, υπάρχει διάχυση ευθυνών, πληθώρα οργάνων και ανυπαρξία ελέγχου.
Σύμφωνα με την άποψη συνεργάτη του πρωθυπουργού, «αν δεν οριστούν αρμόδιοι με συγκεκριμένο χώρο δράσης, που θα λογοδοτούν όταν παρατηρούνται κενά και δυσλειτουργίες, τίποτα δεν θ' αλλάξει».
Από τον ανασχηματισμό προέκυψε το εξής πολυδαίδαλο και πολυκέφαλο σχήμα:
1. Υπάρχει το υπουργικό συμβούλιο στην επίσημη και την άτυπη μορφή του (συμμετέχουν μόνο οι υπουργοί), το οποίο χαράσσει τη γραμμή και εγκρίνει τα σχέδια νόμου. Αρκετές φορές όμως έχει μετατραπεί σε λέσχη γενικών συζητήσεων με την παρουσία εξωκυβερνητικών παραγόντων και την προβολή «επιμορφωτικών» ταινιών για την εκπαίδευση των μελών του.
2. Συγκροτήθηκε η ομάδα στρατηγικού σχεδιασμού υπό την εποπτεία του υπουργού Εσωτερικών, Γ. Ραγκούση. Συνεδρίασε δύο φορές, στη μία παρευρέθη και ο πρωθυπουργός, και στη συνέχεια ατόνησε γιατί οι συμμετέχοντες αντελήφθησαν ότι ήταν εκτός του πλαισίου ευθύνης τους κρίσιμα πεδία της κυβερνητικής πολιτικής, όπως είναι το μνημόνιο, η υλοποίηση του οποίου ανήκει (με ανάθεση) στον υπουργό Οικονομικών, Γ. Παπακωνσταντίνου.
3. Σχηματίστηκε το διαθεσμικό συμβούλιο στο οποίο παίρνει μέρος κόσμος και κοσμάκης: ο Γ. Ραγκούσης, ο Γ. Παπακωνσταντίνου, ο γραμματέας του Εθνικού Συμβουλίου, Μ. Καρχιμάκης, ο γραμματέας της Κοινοβουλευτικής Ομάδας, Β. Εξαρχος, ο επικεφαλής της ομάδας των ευρωβουλευτών, Σ. Λαμπρινίδης, κάποιες φορές οι κοινοβουλευτικοί εκπρόσωποι (Πρωτόπαπας, Μπετενιώτης). Συνεδριάζει στη χάση και στη φέξη και δεν έχει συγκεκριμένο ρόλο.
4. Υπάρχουν επίσης η ομάδα του Μαξίμου (σύμβουλοι του πρωθυπουργού), τα μέλη της οποίας συχνά μπερδεύονται στα πόδια των υπουργών, και το επικοινωνιακό επιτελείο. Με την επικοινωνία ασχολούνται: ο υφυπουργός Γ. Πεταλωτής, ο επικεφαλής του γραφείου τύπου του πρωθυπουργού, Γ. Ελενόπουλος, ο διευθυντής του πολιτικού γραφείου του Γ. Παπανδρέου, Ν. Αθανασάκης, ενίοτε ο υπουργός Πολιτισμού, Π. Γερουλάνος, και ο υπουργός αναπληρωτής, Τ. Χυτήρης, αλλά και γενικώς όποιος έχει άποψη (ή νομίζει ότι έχει) για το πώς πρέπει να γίνεται η διαφήμιση του κυβερνητικού έργου.
Στο μέγαρο Μαξίμου πιστεύουν ότι η κατάσταση θα βελτιωθεί μόλις ολοκληρωθεί η δομή του πρωθυπουργικού γραφείου. Ο βραδύς ρυθμός πάντως και στο μέτωπο αυτό δεν δικαιολογεί την αισιοδοξία ορισμένων συνεργατών του πρωθυπουργού. Για παράδειγμα χρειάστηκαν εφτά μήνες για να εκδοθεί το ΦΕΚ με το οποίο διορίζεται γραμματέας του πρωθυπουργικού γραφείου η Ρεγγίνα Βάρτζελη.
Σύμφωνα, ωστόσο με κορυφαίους υπουργούς, το πρόβλημα έχει να κάνει με τον ίδιο τον Γ. Παπανδρέου. Εχει δεχθεί πολλές εισηγήσεις να προχωρήσει στη δημιουργία ενός σφιχτού οργάνου (κυβερνητική επιτροπή) ή μιας επιτροπής διαχείρισης κρίσεων με αντικείμενο τον συντονισμό της κυβέρνησης και την παρακολούθηση της καθημερινότητας, που είναι πολύ πυκνή λόγω των κοινωνικών εντάσεων. Αρνήθηκε να τις υιοθετήσει, γιατί θεωρεί αυτόν τον τρόπο λειτουργίας παρωχημένο.
Υ.Γ. από Πύθων : Συμπέρασμα : Πάμε για ανασχηματισμό Νο 2 και έχει ο θεός...
Από : Ελευθεροτυπία
Παρά τον πρόσφατο ανασχηματισμό, η κατάσταση ασυνεννοησίας, έλλειψης επικοινωνίας, εσωτερικών τριβών και προσωπικών διαδρομών συνεχίζεται.
Οι τρεις σωματοφύλακες, που ήταν τέσσερις (Αθως, Πόρθος, Αραμις, Νταρτανιάν), ορκίζονταν στο «όλοι για έναν και ένας για όλους». Η ομάδα είχε συνοχή, αλληλεγγύη και κυρίως αποτελεσματικότητα. Προστάτευσε τον βασιλιά και εξουδετέρωσε τους εχθρούς του. Καμία σχέση το σχήμα αυτό με το μοντέλο λειτουργίας της κυβέρνησης. Εδώ ισχύει το «όλοι για όλα», που στην πράξη σημαίνει «κανείς για τίποτα»! Το αποτέλεσμα είναι ότι ο πρωθυπουργός (ο βασιλιάς της ιστορίας μας) εκτίθεται συνεχώς.
Η καθυστερημένη απάντηση της κυβέρνησης στις δηλώσεις των εκπροσώπων της τρόικας επανέφερε στο προσκήνιο ένα πρόβλημα που υποτίθεται ότι είχε λυθεί με τον ανασχηματισμό.
Το αλαλούμ που προηγήθηκε για να φτάσουμε στη μεταμεσονύκτια δήλωση του κυβερνητικού εκπροσώπου έδειξε ότι δεν υπάρχει σύστημα έγκαιρης προειδοποίησης και γρήγορης αντίδρασης. Οι δηλώσεις εκπροσώπων του ΔΝΤ, ότι επρόκειτο για κυβερνητικό σχέδιο και συμφωνία, ήρθε να περιπλέξει ακόμη περισσότερο τα πράγματα.
Και πριν «καθήσει η σκόνη» ήρθαν: η εγκύκλιος Ντόλιου για τους ημιυπαίθριους, οι διαφωνίες στο υπουργικό συμβούλιο για το φορολογικό νομοσχέδιο και η απόσυρση από τον Φ. Σαχινίδη διάταξης για τους δικηγόρους, ύστερα από προειδοποίηση του κοινοβουλευτικού εκπροσώπου, Χρ. Πρωτόπαπα, ότι οι βουλευτές δεν θα την ψηφίσουν.
Ο ανασχηματισμός πριν από μερικούς μήνες (κι αυτός ανακοινώθηκε στις τρεις τα ξημερώματα) επιβλήθηκε από τα πράγματα γιατί είχε διαπιστωθεί ότι η κυβέρνηση χώλαινε σε θέματα συντονισμού και επικοινωνίας.
Η κατάσταση όμως ασυνεννοησίας, εσωτερικών τριβών και προσωπικών διαδρομών διαιωνίζεται κι αυτό συμβαίνει γιατί, αντί να συγκεντρωθούν αρμοδιότητες και καθοδηγητική ύλη σε κάποιο κέντρο, υπάρχει διάχυση ευθυνών, πληθώρα οργάνων και ανυπαρξία ελέγχου.
Σύμφωνα με την άποψη συνεργάτη του πρωθυπουργού, «αν δεν οριστούν αρμόδιοι με συγκεκριμένο χώρο δράσης, που θα λογοδοτούν όταν παρατηρούνται κενά και δυσλειτουργίες, τίποτα δεν θ' αλλάξει».
Από τον ανασχηματισμό προέκυψε το εξής πολυδαίδαλο και πολυκέφαλο σχήμα:
1. Υπάρχει το υπουργικό συμβούλιο στην επίσημη και την άτυπη μορφή του (συμμετέχουν μόνο οι υπουργοί), το οποίο χαράσσει τη γραμμή και εγκρίνει τα σχέδια νόμου. Αρκετές φορές όμως έχει μετατραπεί σε λέσχη γενικών συζητήσεων με την παρουσία εξωκυβερνητικών παραγόντων και την προβολή «επιμορφωτικών» ταινιών για την εκπαίδευση των μελών του.
2. Συγκροτήθηκε η ομάδα στρατηγικού σχεδιασμού υπό την εποπτεία του υπουργού Εσωτερικών, Γ. Ραγκούση. Συνεδρίασε δύο φορές, στη μία παρευρέθη και ο πρωθυπουργός, και στη συνέχεια ατόνησε γιατί οι συμμετέχοντες αντελήφθησαν ότι ήταν εκτός του πλαισίου ευθύνης τους κρίσιμα πεδία της κυβερνητικής πολιτικής, όπως είναι το μνημόνιο, η υλοποίηση του οποίου ανήκει (με ανάθεση) στον υπουργό Οικονομικών, Γ. Παπακωνσταντίνου.
3. Σχηματίστηκε το διαθεσμικό συμβούλιο στο οποίο παίρνει μέρος κόσμος και κοσμάκης: ο Γ. Ραγκούσης, ο Γ. Παπακωνσταντίνου, ο γραμματέας του Εθνικού Συμβουλίου, Μ. Καρχιμάκης, ο γραμματέας της Κοινοβουλευτικής Ομάδας, Β. Εξαρχος, ο επικεφαλής της ομάδας των ευρωβουλευτών, Σ. Λαμπρινίδης, κάποιες φορές οι κοινοβουλευτικοί εκπρόσωποι (Πρωτόπαπας, Μπετενιώτης). Συνεδριάζει στη χάση και στη φέξη και δεν έχει συγκεκριμένο ρόλο.
4. Υπάρχουν επίσης η ομάδα του Μαξίμου (σύμβουλοι του πρωθυπουργού), τα μέλη της οποίας συχνά μπερδεύονται στα πόδια των υπουργών, και το επικοινωνιακό επιτελείο. Με την επικοινωνία ασχολούνται: ο υφυπουργός Γ. Πεταλωτής, ο επικεφαλής του γραφείου τύπου του πρωθυπουργού, Γ. Ελενόπουλος, ο διευθυντής του πολιτικού γραφείου του Γ. Παπανδρέου, Ν. Αθανασάκης, ενίοτε ο υπουργός Πολιτισμού, Π. Γερουλάνος, και ο υπουργός αναπληρωτής, Τ. Χυτήρης, αλλά και γενικώς όποιος έχει άποψη (ή νομίζει ότι έχει) για το πώς πρέπει να γίνεται η διαφήμιση του κυβερνητικού έργου.
Στο μέγαρο Μαξίμου πιστεύουν ότι η κατάσταση θα βελτιωθεί μόλις ολοκληρωθεί η δομή του πρωθυπουργικού γραφείου. Ο βραδύς ρυθμός πάντως και στο μέτωπο αυτό δεν δικαιολογεί την αισιοδοξία ορισμένων συνεργατών του πρωθυπουργού. Για παράδειγμα χρειάστηκαν εφτά μήνες για να εκδοθεί το ΦΕΚ με το οποίο διορίζεται γραμματέας του πρωθυπουργικού γραφείου η Ρεγγίνα Βάρτζελη.
Σύμφωνα, ωστόσο με κορυφαίους υπουργούς, το πρόβλημα έχει να κάνει με τον ίδιο τον Γ. Παπανδρέου. Εχει δεχθεί πολλές εισηγήσεις να προχωρήσει στη δημιουργία ενός σφιχτού οργάνου (κυβερνητική επιτροπή) ή μιας επιτροπής διαχείρισης κρίσεων με αντικείμενο τον συντονισμό της κυβέρνησης και την παρακολούθηση της καθημερινότητας, που είναι πολύ πυκνή λόγω των κοινωνικών εντάσεων. Αρνήθηκε να τις υιοθετήσει, γιατί θεωρεί αυτόν τον τρόπο λειτουργίας παρωχημένο.
Υ.Γ. από Πύθων : Συμπέρασμα : Πάμε για ανασχηματισμό Νο 2 και έχει ο θεός...