Εως και 50% πάνω τα εισιτήρια

Ρεπορτάζ : Κώστας Ντελέζος
Από : "Τα Νέα"

Σε τροχιά ριζικών αλλαγών που θα αφορούν κυρίως την οργάνωση και τη λειτουργία βάζει η κυβέρνηση από τις αρχές του νέου χρόνου τις εταιρείες των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας. Παράλληλα δροµολογούνται γενναίες αυξήσεις στα εισιτήρια, τα οποία από τον ερχόµενο Ιανουάριο θα αυξηθούν κατά 40% - 50%.

Συγκεκριµένα,προωθείται η καθιέρωση δύο τύπων εισιτηρίων: για τα µέσα σταθερής τροχιάς (Μετρό, ηλεκτρικός, τραµ) και για τα αστικά λεωφορεία και τα τρόλεϊ. Η τιµή στο πρώτο εξετάζεται να φτάσει το 1,5 ευρώ και στο δεύτερο το 1,30 ευρώ, από 1 ευρώ που είναι σήµερα το κόστος του ενιαίου εισιτηρίου για όλα τα µέσα.

Παράλληλα, εξετάζεται η µείωση της διάρκειας ισχύος των εισιτηρίων από 90’ που είναι σήµερα σε 60’. Τα νέα εισιτήρια θα διαφοροποιούνται ανάλογα και µε τις διαδροµές, καθώς θα εφαρµοστεί νέο σύστηµα µε ζώνες και διαφορετική χρέωση ανά ζώνη. Ουσιαστικά η τιµή των εισιτηρίων θα συνδέεται µε τη διάρκεια ισχύος τους και τις µετεπιβιβάσεις.Βέβαιη θεωρείται πλέον η καθιέρωση διαφοροποιηµένου εισιτηρίου ανάλογα µε τις διαδροµές, όπως και η αύξηση της ονοµαστικής αξίας όλων των τύπων κοµίστρου(κάρτες απεριορίστων διαδροµών κ.λπ.). Στόχος είναι το κόµιστρο να είναι ακριβότερο για µία επιβίβαση και φθηνότερο για περισσότερο χρόνο και περισσότερες µετεπιβιβάσεις.

Τους βασικούς άξονες του νοµοσχεδίου για την οργάνωση και ανασυγκρότηση των αστικών συγκοινωνιών παρουσίασε ο υπουργός Υποδοµών,Μεταφορών και ∆ικτύων ∆ηµήτρης Ρέππας στη χθεσινή συνεδρίασητου Υπουργικού Συµβουλίου.

Tο νοµοσχέδιο του υπουργείου Μεταφορών και ∆ικτύων έτυχε της οµόθυµης στήριξης του Υπουργικού Συµβουλίου. Οι περισσότεροι από τους οµιλητές ζήτησαν την επικοινωνιακή στήριξη του κ. Ρέππα προκειµένου να µπορέσει να περάσει ευκολότερα το νοµοσχέδιο, το οποίο αντιµετωπίζει τις ισχυρές αντιδράσεις των συνδικαλιστών και των εργαζοµένων στις αστικές συγκοινωνίες της πρωτεύουσας.

Με τις παρεµβάσεις που θα γίνουν, η κυβέρνηση προσδοκά το 2011 να εξοικονοµηθούν συνολικά 244 εκατ. ευρώ.

Περίπου 88 εκατ. ευρώ θα προέλθουν από την αύξηση των εσόδων και κυρίως της τιµής των εισιτηρίων, την πάταξη της εισιτηριοδιαφυγής σε συνεργασία µε ιδιώτες (Σ∆ΙΤ) και την αύξηση των διαφηµιστικών εσόδων επίσης µέσω συµπράξεων µε ιδιώτες. Περίπου 156 εκατ. ευρώ θα εξοικονοµηθούν από την περιστολή των λειτουργικών δαπανών, κυρίως από  τις μειώσεις των δευτερευουσών αποδοχών των εργαζοµένων (αυτό προβλέπεται ήδη από το νοµοσχέδιο του υπουργείου Οικονοµικών για τις ∆ΕΚΟ) και τις µετατάξεις προσωπικού.

Συνολικά, προβλέπεται να γίνουν περίπου 1.500 µετατάξεις πλεονάζοντος προσωπικού, οι οποίες θα ολοκληρωθούνσε δύο στάδια. Αµεσα θα µεταταχθεί το προσωπικό που σήµερα απασχολείται ως βοηθητικό αλλά χαρακτηρίζεται και αµείβεται από τις εταιρείες ως παραγωγικό, καθώς και το πλεονάζον διοικητικό προσωπικό. Το δεύτερο στάδιο των µετατάξεων θα προκύψει µετά τη συγχώνευση των εταιρειών και την εκπόνηση των νέων οργανογραµµάτων τους. Περίπου 400 εκτιµάται ότι θα είναι και οι συνταξιοδοτήσεις το 2011.

Μητροπολιτικός φορέας


Ειδικότερα, βάσει του σχεδίου που παρουσίασε χθες ο κ. Ρέππας, ο Οργανισµός Αστικών Συγκοινωνιών της Αθήνας (ΟΑΣΑ) θα µετεξελιχθεί σε µητροπολιτικό φορέα και η περιοχή αρµοδιότητάς του γίνεται πλέον η Περιφέρεια Αττικής. Στις βασικές αρµοδιότητές του συγκαταλέγονται ο σχεδιασµός, η οργάνωση, ο προγραµµατισµός και ο συντονισµός παροχής του συγκοινωνιακού έργου από όλα τα µέσα µαζικής µεταφοράς (επίγεια και υπόγεια), καθώς και ο έλεγχος και η επίβλεψη των παρόχων συγκοινωνιακού έργου, συµπεριλαµβανοµένων εκείνων µε ειδική άδεια για τη µεταφορά Ατόµων µε Αναπηρία. Παράλληλα, προβλέπεται ότι η εταιρεία Αττικό Μετρό θα µπορεί να αναλαµβάνει κατασκευαστικές δραστηριότητες καιτων λοιπών συγκοινωνιακών φορέων.

Οι εταιρείες παροχής και εκτέλεσης συγκοινωνιακού έργου θα συγχωνευθούν προκειµένου να προκύψουν δύο φορείς, ένας για τα µέσα Σταθερής Τροχιάς(ΣΤΑΜΕ ή ΣΤΑΣΥ) ο οποίος θα στεγάσει τις εταιρείες ΑΜΕΛ Α.Ε., ΗΣΑΠ Α.Ε. και ΤΡΑΜ Α.Ε. και ένας για τα Οδικά Μέσα Μεταφοράς (ΟΜΕ ή ΟΣΥ) τον οποίο θα αποτελούν οι ΕΘΕΛ Α.Ε. και ΗΛΠΑΠ Α.Ε.

Τα σωρευµένα χρέη των φορέων προβλέπεται να αναληφθούν από το ∆ηµόσιο µε τη µεταφορά στον κρατικό προϋπολογισµότου υφιστάµενου δανεισµού των εταιρειών και τον συµψηφισµό του µε τις υπάρχουσες απαιτήσεις των εταιρειών από δηµόσιες υπηρεσίες και φορείς. Επίσης, το ∆ηµόσιο θα αναλάβει και το µελλοντικό επενδυτικό πρόγραµµα των φορέων.