«Παπανικολής», 4 χρόνια αργότερα

Ρεπορτάζ : Δώρα Αντωνίου
Από : Καθημερινή

Λίγα λεπτά μετά τις 3 μ.μ. χθες, το υποβρύχιο «Παπανικολής», τύπου 214, εισήλθε στο ναύσταθμο της Σαλαμίνας έχοντας υψωμένη την ελληνική σημαία. Η τελετή υποδοχής του από το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό άργησε περισσότερο από τέσσερα χρόνια. Σε αυτό το διάστημα το «Παπανικολής» έγινε γνωστό ως «το υποβρύχιο που γέρνει». Από το 2006, οπότε και το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό αρνήθηκε να το παραλάβει, καθώς διαπιστώθηκε ότι σε συνθήκες θαλασσοταραχής και σε διαδικασία ταχείας ανάδυσης δεν είχε την απαιτούμενη ευστάθεια, μέχρι πριν από μερικούς μήνες, το υποβρύχιο βρέθηκε στο επίκεντρο μιας περίπλοκης διαδικασίας, η οποία εξελίχθηκε σε γόρδιο δεσμό και έφερε στα πρόθυρα σοβαρής κρίσης τις σχέσεις της χώρας μας με τη Γερμανία. Η καθυστέρηση στην απόφαση να παραληφθεί μετά τις εργασίες που έγιναν για την αποκατάσταση του προβλήματος ευστάθειας, θεωρήθηκε ένας από τους σημαντικότερους λόγους για τη ρήξη που επήλθε στις σχέσεις του πρώην πρωθυπουργού κ. Κώστα Καραμανλή και της Γερμανίδας καγκελαρίου, Αγκελα Μέρκελ. Η γερμανική πλευρά είδε την ελληνική άρνηση να παραληφθεί το «υποβρύχιο που γέρνει» ως δυσφήμιση, διεθνώς, ενός από τα προϊόντα αιχμής της πολεμικής της βιομηχανίας.

Παράλληλα, οι χειρισμοί στην υπόθεση εξελίχθηκαν σε μείζον θέμα στην εσωτερική πολιτική σκηνή. Η παραγγελία των τεσσάρων υποβρυχίων τύπου 214, που έγινε με στόχο το Πολεμικό Ναυτικό να αποκτήσει τα πιο σύγχρονα υποβρύχια, με δυνατότητες υπερόπλου, όσον αφορά την τεχνολογία μακράς υποθαλάσσιας πλεύσης και τη δυνατότητα μη εντοπισμού από εχθρικά ραντάρ, εξελίχθηκε σε πρόβλημα. Οι διαπραγματεύσεις για τα υποβρύχια συνδέθηκαν και με την τύχη των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά και τους 1.200 εργαζομένους σε αυτά, έναν ακόμη μοχλό πίεσης που χρησιμοποίησε η γερμανική πλευρά στη διαπραγμάτευση, καθώς τα ναυπηγεία, δύο χρόνια μετά την υπογραφή της αρχικής σύμβασης, περιήλθαν σε γερμανικά χέρια.

Τελικά, μετά τις διαπραγματεύσεις που έγιναν τον τελευταίο χρόνο από τον υπουργό Εθνικής Αμυνας κ. Ευ. Βενιζέλο, ολοκληρώθηκε διπλή συμφωνία για την παραλαβή του «Παπανικολής» και των υπολοίπων τριών υποβρυχίων της αρχικής παραγγελίας, την επιπλέον παραγγελία δύο νέων υποβρυχίων τύπου 214 και την πώληση των ναυπηγείων Σκαραμαγκά στον όμιλο Abu Dhabi Mar.

Δοκιμές στη θάλασσα


Στις 2 Νοεμβρίου, υψώθηκε η ελληνική σημαία στο «Παπανικολής», στα ναυπηγεία του Κίλεο, στη Γερμανία. Μέχρι τις 19 Νοεμβρίου, το υποβρύχιο, με ελληνικό πλήρωμα 41 ατόμων και διοικητή τον αντιπλοίαρχο Κωνσταντίνο Κοντογιαννάκο, υποβλήθηκε σε δοκιμές στη νορβηγική θάλασσα, σε ακραίες καιρικές συνθήκες. Οι δοκιμές περιελάμβαναν τεστ μηχανών και οργάνων, δοκιμές ταχείας κατάδυσης και ανάδυσης, ταχύτητας, ασκήσεις για αντιμετώπιση βλαβών. Στις 19 Νοεμβρίου ξεκίνησε το ταξίδι για την Ελλάδα. Στη διέλευση από το Βισκαϊκό Κόλπο, με ανέμους 8-9 μποφόρ, αποκολλήθηκε τμήμα της εξωτερικής επικάλυψης του πυργίσκου, που επιδιορθώθηκε στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Ο κ. Βενιζέλος, αναφερόμενος σε δημοσιεύματα περί «διαλυμένου υποβρυχίου», με αφορμή αυτό το περιστατικό, μίλησε για συμφέροντα που συνεχίζουν να προσπαθούν να απαξιώσουν το υποβρύχιο.

Υποδεχόμενος, δε, το «Παπανικολής» στη Σαλαμίνα, άφησε να εννοηθεί ότι δεν πρόκειται να πωληθεί, αφού, όπως είπε, είναι αίτημα των αξιωματικών του Πολεμικού Ναυτικού, μετά τις δοκιμές που έγιναν, να παραμείνει στην Ελλάδα.