Ρεπορτάζ : Έφη Καραγεώργου
Από : To "Έθνος"
Πωλητήριο βάζουν 500 ξενοδοχεία πέντε και τεσσάρων αστέρων και οι ιδιοκτήτες τους αναζητούν αγοραστές, ενώ την ίδια ώρα περί τα 2.000 μικρότερα ξενοδοχεία ετοιμάζονται να βάλουν λουκέτο, αν δεν βρουν αγοραστή.
Και σύμφωνα με τους ξενοδόχους, το 2011 2.500 ξενοδοχεία -από τα 9.560- θα έχουν αλλάξει χέρια ή θα έχουν κλείσει. Φέτος ο τζίρος των ξενοδοχείων σημείωσε μεγάλη πτώση, λόγω των μεγάλων εκπτώσεων και προσφορών στις τιμές, αλλά και επειδή οι επιχειρήσεις απορρόφησαν τις διαδοχικές αυξήσεις του ΦΠΑ, με αποτέλεσμα πολλές μονάδες να αντιμετωπίζουν πρόβλημα βιωσιμότητας. Στην Κρήτη το πρόβλημα είναι ιδιαίτερα έντονο, καθώς ο 1 στους 2 ξενοδόχους είναι έτοιμος να πουλήσει, αν βρεθεί αγοραστής.
«Πριν από 2 χρόνια οι ξενοδόχοι σκέφτονταν να επενδύσουν και όχι να πουλήσουν», αναφέρει ο πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Αθήνας Αττικής κ. Γιάννης Ρέτσος και συνεχίζει:
Σήμερα όλοι θα πούλαγαν, αν υπήρχαν οι προϋποθέσεις. Αν δηλαδή η τιμή ανταποκρινόταν στην πραγματική αξία της μονάδας τους.
Αλλά και στη Θεσσαλονίκη, πολλά ξενοδοχεία βρίσκονται σε διαδικασία πώλησης.
Στα μεσιτικά sites της πόλης υπάρχουν αγγελίες για 14 ξενοδοχεία (από τα 130), ενώ ο «Γαλαξίας» -ξενοδοχείο 4 αστέρων με 100 δωμάτια- που βρίσκεται στην Αγία Τριάδα, πουλήθηκε πρόσφατα σε Ελληνορώσο επιχειρηματία αντί 4 εκατ. ευρώ, ενώ η αποτίμησή του ήταν 8 εκατ. ευρώ.
«Η πόλη τα τελευταία χρόνια γέμισε ξενοδοχεία και την ίδια ώρα η κίνηση πέφτει, χωρίς να γίνεται κάτι σε κεντρικό επίπεδο για να αλλάξουν τα πράγματα», αναφέρει ο πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης κ. Τέλης Θωμόπουλος και συμπληρώνει: Δυστυχώς δεν βλέπουμε φως στο τούνελ.
Το 2009 τα ξενοδοχεία είχαν πτώση τζίρου της τάξης του 14% με 15% και ανάλογες είναι οι απώλειες εσόδων και το 2010, αναφέρει ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου κ. Γιώργος Τσακίρης.
Η πτώση κατά 30% στα έσοδα μέσα σε 2 χρόνια οδηγεί κάτω από τα όρια κερδοφορίας τη συντριπτική πλειοψηφία των μονάδων. Και συμπληρώνει: ελάχιστα θα είναι τα ξενοδοχεία που θα καταφέρουν να γράψουν κέρδη το 2010. Μάλιστα, όπως λέει, τα προβλήματα επιβίωσης είναι πιο έντονα στις μεγάλες μονάδες, καθώς τα μικρά ξενοδοχεία -που είναι οικογενειακές συνήθως επιχειρήσεις- αντέχουν περισσότερο στην κρίση.