Της Μαρίας Μόσχου
Από : Ημερησία
Για το 2011 έχει προγραμματιστεί η ιδιωτικοποίηση των Ελληνικών Ταχυδρομείων, από τα οποία η κυβέρνηση αισιοδοξεί να εισπράξει πολύ περισσότερα από 39 εκατ. ευρώ που προέβλεπε η αρχική αποτίμηση για το 39% του Οργανισμού. Υψηλόβαθμο στέλεχος της κυβέρνησης, μιλώντας στο Dow Jones Newswires, υποστήριξε ότι ήδη η ελληνική κυβέρνηση έχει λάβει την αρχική εκδήλωση ενδιαφέροντος «από το Post Group του Βελγίου αλλά και από πολλές άλλες διεθνείς επιχειρήσεις» για την προγραμματισμένη πώληση ποσοστού των ΕΛΤΑ.
«Υπάρχουν αρκετές διεθνείς εταιρείες που ενδιαφέρονται και το πιο ένθερμο ενδιαφέρον έχει παρατηρηθεί από το Post Group του Βελγίου, όταν η Ελλάδα αποφασίσει να πωλήσει ένα σημαντικό ποσοστό το επόμενο έτος», είπε η ίδια πηγή.
Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι γίνεται νέα αποτίμηση του Οργανισμού, καθώς η παλιά αποτίμηση του συνόλου δεν ξεπερνά τα 100 εκατ. ευρώ. Ειδικότερα, σύμφωνα με το πρόγραμμα σταθερότητας και ανάπτυξης του υπουργείου Οικονομικών που δημοσιεύτηκε τον Ιανουάριο, η αξία της συμμετοχής του κράτους στα ΕΛΤΑ εκτιμάται σε 90 εκατ. ευρώ (συν 10 εκατ. ευρώ για το 10% του μετοχικού κεφαλαίου που ανήκει στο Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο). «Γίνεται νέα αποτίμηση καθώς το ποσό αυτό θεωρείται σημαντικά χαμηλό για τον Οργανισμό που παρέχει καθολική υπηρεσία», ανέφερε μιλώντας στην «Η» υψηλόβαθμο στέλεχος του υπουργείου Υποδομών.
Από την πλευρά τους, τα ΕΛΤΑ δήλωσαν ότι μέχρι σήμερα δεν έχουν λάβει καμία επίσημη εκδήλωση ενδιαφέροντος.
Υπενθυμίζεται ότι στις 8 Οκτωβρίου, αν και δεν είχε ανακοινωθεί επίσημα η έναρξη της διαδικασίας ιδιωτικοποίησης των ΕΛΤΑ, τόσο ο υπουργός Οικονομικών κ. Γ. Παπακωνσταντίνου όσο και ο υπουργός Υποδομών Δ. Ρέππας δήλωναν ότι υπάρχει ήδη επίσημο ενδιαφέρον.
Σημειώνεται ότι τα ΕΛΤΑ πέρυσι για πρώτη χρονιά μετά από 11 χρόνια κερδοφορίας παρουσίασαν ζημίες ύψους 36 εκατ. ευρώ. Τα έσοδα από χρηματοοικονομικές υπηρεσίες παρουσίασαν δραματική μείωση κατά 50% το 2009 σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Η κυβέρνηση επεξεργάζεται ήδη νομοσχέδιο για τη μετεξέλιξη της δομής και της λειτουργίας των ΕΛΤΑ.
Στόχος είναι η επιδότηση του επιστολικού έργου για άγονες και μη συμφέρουσες γραμμές, καθώς τα οικονομικά αποτελέσματα του 2009 έδειξαν σημαντική μείωση στον συγκεκριμένο τομέα λειτουργίας των ΕΛΤΑ. Το νέο ρυθμιστικό πλαίσιο θα άρει, σύμφωνα με πληροφορίες, την υποχρέωση καθολικής υπηρεσίας για τον Οργανισμό. Όσον αφορά στη ζημιογόνο προσφορά επιστολικού ταχυδρομείου σε περιφερειακούς και «άγονους» προορισμούς, προβλέπεται η εκτέλεση του έργου με επιδότηση. Συγκεκριμένα, στους σχεδιασμούς είναι η ΕΕΤΤ να διεξάγει διαγωνισμούς για την επιδότηση των υπηρεσιών σε ακριτικές περιοχές.
Νομοσχέδιο
Ουσιαστικά πρόκειται για ένα νομοσχέδιο το οποίο θα προετοιμάσει την ελληνική αγορά ενόψει της πλήρους απελευθέρωσης του κλάδου που επιβάλλεται από την Ε.Ε. το 2013. Παράλληλα, το νέο πλαίσιο θα καθορίζει τον έλεγχο του καθεστώτος λειτουργίας των εταιρειών με δεδομένα τα πολλά προβλήματα που έχουν παρατηρηθεί στην αγορά ταχυμεταφορών, η οποία είναι ήδη απελευθερωμένη.
Την αντίθεσή τους στην ιδιωτικοποίηση των ΕΛΤΑ έχουν εκφράσει επανειλημμένως οι εργαζόμενοι στον Οργανισμό, οι οποίοι χαρακτηρίζουν το Δημόσιο ως το μεγαλύτερο οφειλέτη του Οργανισμού.
Ειδικότερα αναφέρουν ότι το κράτος οφείλει πλέον των 70 εκατ. ευρώ στον ΕΛΤΑ, ενώ την ίδια στιγμή δεν έχει καλύψει για δέκα και πλέον χρόνια ούτε ένα ευρώ για το λειτουργικό κόστος των καθολικών υπηρεσιών και το εκτεταμένο δίκτυο που αυτός συντηρεί, προκειμένου να καλύψει τις κοινωνικές ανάγκες των πολιτών μιας χώρας με τεράστιο ορεινό όγκο και εκατοντάδες κατοικημένα νησιά.