Ρεπορτάζ : Γιώργος Φιντικάκης ∆ηµήτρης Πεφάνης
Από : "Τα Νέα"
Νέο διπλό χτύπηµα εν µέσω κρίσης δέχεται ο οικογενειακός προϋπολογισµός, καθώς αυξάνεται το κόστος δύο βασικών δαπανών του που δεν µπορούν να περικοπούν: των καυσίµων και των τόκων των δανείων.
Η επιβάρυνση για ένα νοικοκυριό υπολογίζεται, µε µετριοπαθείς υπολογισµούς, σε περίπου 150 ευρώ τον µήνα από την άνοδο της τιµής της βενζίνης και του πετρελαίου θέρµανσης,αλλά και των δόσεων για έναν καταναλωτή που έχει να αποπληρώσει πιστωτικές κάρτες, ένα καταναλωτικό καθώς και ένα στεγαστικό δάνειο.
Πρόκειται για δυσβάστακτο κόστος για την πλειονότητα των ελλήνων µισθωτών, που έχουν δει τους µισθούς τους να περικόπτονται περίπου15% κατά µέσο όρο (στην περίπτωση δηµοσίων υπαλλήλων αλλά και πολλών ιδιωτικών),ενώ πολλοί αντιµετωπίζουν το φάσµα της ανεργίας.
Το µεγαλύτερο χτύπηµα για τον οικογενειακό προϋπολογισµό προέρχεται από τα καύσιµα. Σαν να µην έφταναν οι απανωτές αυξήσεις των φόρων µέσα στο 2010, το νέο έτος έκανε ποδαρικό µε ένα ράλι στις τιµές του µαύρου χρυσού, που κινείται σταθερά τις δύο τελευταίες εβδοµάδεςστα επίπεδα των 98 δολαρίων το βαρέλι. Μάλιστα, οι προβλέψεις να κάνουν λόγο για 100 δολάρια µέσα στο έτος.
Ηδη και χάρη στο µπαράζ των αυξήσεων της φορολογίας στα καύσιµα πέρυσι η βενζίνη στην Ελλάδα είναι πλέον και µε τη... σφραγίδα της Κοµισιόν η ακριβότερη στην Ευρώπη των 27. Και κάθε λίτρο βενζίνης στην Ελλάδα κοστίζει πλέον σχεδόν 50 λεπτά ακριβότερα από ό,τι στη Βουλγαρία και την Κύπρο.
Επίσης ο Ελληνας για την αγορά ενός λίτρου αµόλυβδης πληρώνει πλέον περισσότερα κατά 34 λεπτά από τον Ισπανό, 31 λεπτά από τον Αυστριακό, 16 λεπτά από τον Γάλλο και τον Ιταλό, 14 λεπτά από τον Βρετανό, 12 λεπτά από τον Γερµανό και 11 λεπτά από τον Βέλγο, τον Πορτογάλο και τον Σουηδό.
Σε χώρες δηλαδή µε πολύ µεγαλύτερο κατά κεφαλήν Ακαθάριστο Εθνικό Προϊόν, όπως η Γαλλία και η Γερµανία, η τιµή της αµόλυβδης βενζίνης είναι 1,433 και 1,469 ευρώ, έναντι 1,605 ευρώ στην Ελλάδα, σύµφωνα µε τα στοιχεία από το τελευταίο δελτίο της Ε. Επιτροπής (3/1/2011).
160 ευρώ τον µήνα για βενζίνη
Χάρη ακριβώς στα παραπάνω, ο οδηγός ενός µεσαίου κυβισµού αυτοκινήτου, που διανύει 1.000 χιλιόµετρα τον µήνα και «καίει» 10 λίτρα στα 100 χλµ., πλήρωνε πέρυσι, µε µέση τιµή βενζίνης στα 1,1 ευρώ/ λίτρο, 110 ευρώ τον µήνα, αλλά σήµεραπληρώνει 160 ευρώ.
Την τσέπη του νοικοκυριού αυτού «καίνε» αντίστοιχα και οι δαπάνες για θέρµανση, εφόσον χρησιµοποιεί πετρέλαιο. Με τη µέση τιµή του να έχει αυξηθεί κατά 14% από πέρυσι, από τα 72 στα 82 λεπτά / λίτρο, µια οικογένεια που διαµένει σε διαµέρισµα 100 τ.µ. και χρειάζεται 200 λίτρα πληρώνει φέτος 164 ευρώ έναντι 144 ευρώ πέρυσι. Αν διαµένει σε µονοκατοικία και «καίει»400 λίτρα, το κόστος του διαµορφώνεται σε 330 ευρώ από 290 ευρώ. Επιβάρυνση δηλαδή όχι 20 αλλά 40 ευρώ τον µήνα.
Κι άλλες αυξήσεις
Πάντως τα 100 δολάρια µε τα οποία «φλερτάρει» ο µαύρος χρυσός θα επιφέρουν κι άλλες αυξήσεις και ήδη σε αρκετά σηµεία της Ελλάδας η βενζίνη προσεγγίζει τα 1,70 ευρώ το λίτρο. Και είναι εντυπωσιακό ότι η χαµηλότερη τιµή στην Ε.Ε συναντάται µόλις λίγα χιλιόµετρα µακριά από τα βόρεια σύνορά µας,στη Βουλγαρία, και είναι 1,12 ευρώ το λίτρο ή αλλιώς 48 λεπτά (43%)φθηνότερη από τη µέση τιµή στην Ελλάδα. Αν µάλιστα γίνει η σύγκριση µε τις τιµές που υπάρχουν στους νοµούς της Β. Ελλάδας, η διαφορά ξεπερνά τα 50 λεπτά το λίτρο ή αλλιώς τα 25 ευρώστο γέµισµα ενός ρεζερβουάρ των 50 λίτρων.
«Καίνε» οι δόσεις για στεγαστικά, καταναλωτικά δάνεια
ΟΛΟ ΚΑΙ ΥΨΗΛΟΤΕΡΕΣ δόσεις πληρώνουν για τα καταναλωτικά δάνεια και τις κάρτες οι δανειολήπτες, ενώ παράλληλα περιµένουν νέο χαράτσι – αυτή τη φορά και στα στεγαστικά – το 2011, αν τελικά η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα προχωρήσει σε αυξήσεις του βασικού επιτοκίου του ευρώ.
Στα καταναλωτικά δάνεια και τις πιστωτικές κάρτες το τελευταίο διάστηµα έχουν γίνει σιωπηρές αυξήσεις επιτοκίων, οι οποίεςµπορεί να φτάνουν ακόµη και µία ολόκληρη µονάδα, επιβαρύνοντας σηµαντικά τον οικογενειακό προϋπολογισµό. Την ίδια στιγµή, ο πρόεδρος της ΕΚΤ Ζαν-Κλοντ Τρισέ άνοιξε ουσιαστικά τον δρόµο για νέο γύρο ανόδου των επιτοκίων του ευρώ, τα οποία σήµερα βρίσκονται στο ιστορικό χαµηλό του 1%.
Μια αύξηση των επιτοκίων θα συµπαρασύρει τις δόσεις όλων εκείνων που έχουν στεγαστικό δάνειο µε κυµαινόµενο επιτόκιο.
Σε απόλυτους αριθµούς, αν κάποιος δανειολήπτης είχε χρέη 30.000 ευρώ σε καταναλωτικά δάνεια και κάρτες, µε µέσο επιτόκιο 14% – τα οποία αποπλήρωνε σε 10 χρόνια – πλήρωνε 465 ευρώ τον µήνα. Μετά τις αυξήσεις των επιτοκίων όµως η δόση έχει αυξηθεί στα 485 ευρώ, δηλαδή προκύπτει επιβάρυνση 20 ευρώ τον µήνα ή 240 ευρώ τον χρόνο. Ακόµα υψηλότερο είναι το κόστος στην περίπτωση που η ΕΚΤ ανεβάσει το βασικό επιτόκιο του ευρώ, ακόµα και µόνο κατά µισή µονάδα. Σήµερα, ένα 20ετές στεγαστικό δάνειο 150.000 ευρώ µε κυµαινόµενο επιτόκιο 4% (επιτόκιο ΕΚΤ 1% πλέον τραπεζικού περιθωρίου 3%) επιβαρύνεται µε µηνιαία δόση 909 ευρώ. Αν όµως το επιτόκιο της ΕΚΤ ανέβει στο 1,5% και κατ’ επέκταση το συνολικό επιτόκιο στο 4,5% η µηνιαία δόση σκαρφαλώνει στα 949 ευρώ. Προκύπτει δηλαδή επιβάρυνση 40 ευρώ τον µήνα ή 480 ευρώ τον χρόνο.