Ευρωπαϊκό όχι στην συγχώνευση Aegean-Olympic Air

Ρεπορτάζ : Μαρία Μόσχου
Από : Ημερησία

Νέο τοπίο στην ελληνική αεροπορική αγορά διαμορφώνει η απόφαση της Ευρωπαϊκής Ένωσης να μην εγκρίνει τελικά τη συγχώνευση των Aegean Airlines και Olympic Air, με τις δύο εταιρείες να αναγκάζονται σε νέο επιχειρησιακό πλάνο.

Υστερα από δεκάμηνη έρευνα η τελική απόφαση της Ε.Ε. απορρίπτει το περιεχόμενο της συμφωνίας των δύο ελληνικών αεροπορικών εταιρειών, η οποία είχε συναφθεί στις 22 Φεβρουαρίου 2010, καθώς «θα οδηγούσε σε οιονεί μονοπώλιο της ελληνικής αγοράς αεροπορικών μεταφορών». Αποτέλεσμα της απόφασης, όπως ανακοίνωσαν οι δύο πλευρές, είναι η λύση αυτής της συμφωνίας, καθώς, όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στην απόφαση της Ε.Ε., η συγχώνευση θα προκαλούσε:

Αύξηση στις τιμές των εισιτηρίων για τα 2/3 των ταξιδιωτών από και προς την Αθήνα.

Μονοπωλιακή κατάσταση στα δρομολόγια μεταξύ Αθηνών και Θεσσαλονίκης.

Επίσης μονοπωλιακή κατάσταση στα δρομολόγια μεταξύ Αθηνών και οκτώ αερολιμένων (Ηρακλείου, Χανίων, Ρόδου, Σαντορίνης, Μυτιλήνης, Χίου, Κω και Σάμου) που δεν καλύπτονται από το πρόγραμμα των «άγονων» γραμμών.

Ο αντιπρόεδρος της Επιτροπής, αρμόδιος για την πολιτική ανταγωνισμού, κ. Joaquin Almunia, υποστήριξε ότι είναι καθήκον της Επιτροπής να εμποδίζει τη δημιουργία μονοπωλίων, ενώ ανέφερε ότι οι δύο αεροπορικές εταιρείες ελέγχουν από κοινού το 96% της ελληνικής εγχώριας αγοράς αεροπορικών μεταφορών και επομένως δεν υπάρχουν ρεαλιστικές προοπτικές για την είσοδο νέου ανταγωνιστή στην αγορά. Όπως υπογράμμισε ο κ. Αλμούνια, αν και δόθηκαν παρατάσεις στις προθεσμίες και έγιναν προσπάθειες για να βρεθεί λύση, τελικά «δεν κατέστη δυνατόν να βρεθεί συμβιβαστική λύση».

Μάλιστα ανέφερε ότι τα διορθωτικά μέτρα που προτάθηκαν από τις επιχειρήσεις, εκτιμήθηκε ότι δεν θα προστάτευαν επαρκώς τα συμφέροντα των 4 εκατ. καταναλωτών που ταξιδεύουν σε εννέα ελληνικά δρομολόγια. Ένα από αυτά ήταν το διετές πάγωμα των εισιτηρίων των δύο εταιρειών για τα δρομολόγια εσωτερικού.

Προσφορά


Όσον αφορά την προσφορά των δυο εταιρειών να παραχωρήσουν ορισμένες χρονοθυρίδες προσγείωσης και απογείωσης σε ελληνικά αεροδρόμια, και πάλι δεν έγινε δεκτή, καθώς όπως ανέφερε ο κ. Αλμούνια υπάρχει ήδη επάρκεια διαθέσιμων χρονοθυρίδων. Μάλιστα είπε ότι τα βασικά σημεία «διαφωνίας» ήταν ότι οι δύο εταιρείες δεν έκαναν δεκτά τα αιτήμτα της Ε.Ε. που αφορούσαν:

Την παραχώρηση τμήματος του αεροπορικού στόλου σε νεοεισερχόμενη εταιρεία.

Την παραχώρηση χωρίς αντίτιμο ενός από τα δύο σήματα σε ανταγωνιστές τους.

Το διαχωρισμό των πτήσεων που θα αναλάβουν οι εταιρείες δηλ. μία τις εισερχόμενες και μία τις εξερχόμενες.

Όπως είπε ο κ. Αλμούνια οι λύσεις αυτές έχουν δοκιμαστεί κατά το παρελθόν, ωστόσο οι εκπρόσωποι των δύο εταιρειών δεν δέχθηκαν τις σχετικές παραχωρήσεις.

Από την πλευρά τους, στελέχη των δύο εταιρειών τονίζουν ότι μία τέτοια κίνηση δεν έχει προηγούμενο. Aξίζει να αναφερθεί ότι από το 1989 έχουν εξεταστεί 4.500 περιπτώσεις συγχωνεύσεων, από τις οποίες μόνο 20 από αυτές απαγορεύτηκαν, ενώ η χθεσινή απόφαση απαγόρευσης συγχώνευσης είναι η τρίτη σε έξι χρόνια.

Προσφυγή στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο από Aegean - O.Α.


Την προσφυγή τους στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο προκειμένου να αποφασιστεί εκεί το μέλλον της συγχώνευσής τους εξετάζουν Aegean Airlines και Olympic Air. To βέτο της Ε.Ε. δρομολογεί σημαντικές αλλαγές στους σχεδιασμούς των δύο εταιρειών, που καλούνται να μειώσουν τα κόστη τους με την επιβατική κίνηση σε πτώση. «Κατά το τελευταίο έτος παρουσιάσαμε στην Ε.Ε. τα οφέλη από τη συγχώνευση για τις εταιρείες μας, αλλά και για το επιβατικό κοινό και την οικονομία της χώρας.

Παράλληλα, προσφέραμε σημαντικές διαβεβαιώσεις για την προστασία των καταναλωτών, καθώς και διευκολύνσεις για την είσοδο νέων ανταγωνιστών στην εσωτερική αγορά. Χάθηκε μία σημαντική ευκαιρία για ακόμη ισχυρότερη εκπροσώπηση στον ευρωπαϊκό κλάδο αερομεταφορών. Προσαρμοζόμαστε στις εξελίξεις και συνεχίζουμε», υποστήριξε ο πρόεδρος της Aegean, Θ. Βασιλάκης. Πιο «σκληρός» για το μέλλον της αγοράς εμφανίστηκε ο πρόεδρος της MIG, Α. Βγενόπουλος δηλώνοντας ότι «η απόφαση θα έχει αρνητικές επιπτώσεις τόσο για το επιβατικό κοινό όσο και για την οικονομία της χώρας μας, θα λειτουργήσει δε υπέρ των συμφερόντων των αλλοδαπών ανταγωνιστών μας».