Ρεπορτάζ : Ειρήνη Χρυσολώρα
Από : Τα Νέα
Ενα «δραστικό» πρόγραµµα αποκρατικοποιήσεων, µε διαδικασίες εξπρές, συγκεκριµένα χρονοδιαγράµµατα και ρυθµίσεις που δεν θα επιτρέψουν υπαναχωρήσεις περιλαµβάνει το Μεσοπρόθεσµο Πρόγραµµα.
Είναι χαρακτηριστικό ότι µόνο για φέτος προβλέπεται η ιδιωτικοποίηση µεταξύ άλλων του ΟΤΕ, της ΕΥΑΘ, του ΟΠΑΠ, του ΟΛΘ, των κρατικών λαχείων, του ΟΛΠ, του Ταχυδροµικού Ταµιευτηρίου, της ∆ΕΠΑ, της ∆ΕΣΦΑ, της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, της ΛΑΡΚΟ, του Ο∆ΙΕ, ακινήτων κ.ά. ώστε να συγκεντρωθούν έσοδα 5 δισ. ευρώ. Αλλα 10 δισ. ευρώ προβλέπεται να εισπραχθούν το 2012, όπου µεταξύ άλλων παίρνουν σειρά τα ΕΛΠΕ, ο ∆ιεθνής Αερολιµένας Αθηνών, η ΕΥ∆ΑΠ και η ∆ΕΗ, άλλα 7 δισ. ευρώ προβλέπονται για το 2013, άλλα 13 δισ. το 2014 και 15 δισ. ευρώ το 2015. Ολα αυτά θα γίνουν µέσω του Ταµείου ∆ηµόσιας Περιουσίας, στο οποίο θα περιέλθει η ιδιοκτησία όλων των εν λόγω περιουσιακών στοιχείων, όπως αναφέρονται στον πίνακα. Η διοίκηση του Ταµείου θα εγκριθεί από τη Βουλή και θα απαρτίζεται από πρόσωπα εγνωσµένου κύρους, γνώσεων και εµπειρίας, ενώ η Ευρωπαϊκή Ενωση και τα κράτη-µέλη της ευρωζώνης µπορούν να ορίσουν δύο παρατηρητέςπου δεν θα µετέχουν στη διοίκηση του Ταµείου.
Μάλιστα, προβλέπεται ότι η Βουλή θα εγκρίνει τις πράξεις της διοίκησης και θα την απαλλάσσει από κάθε ευθύνη τουλάχιστον δύο φορές τον χρόνο, έτσι ώστε να µη φοβάται ότι θα βρεθεί κατηγορούµενη στα δικαστήρια κάποια στιγµή στο µέλλον. Η διάρκεια ζωής του Ταµείου θα είναι 6 χρόνια.
Αναλυτικότερα, οι βασικές κινήσεις του προγράµµατος ιδιωτικοποιήσεων περιλαµβάνουν:
1. ΟΣΕ: Πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ σε στρατηγικό επενδυτή εντός του 2011 και εκχώρηση σε αυτόν της διοίκησης της επιχείρησης, απόσχιση και ιδιωτικοποίηση της εταιρείας τροχαίου υλικού, συµβάσεις παραχώρησης για αξιοποίηση των σιδηροδροµικών σταθµών.
2.∆ιεθνής ΑερολιµέναςΑθηνών: Επέκταση της σύµβασης µε τη Hochtief (που λήγει το 2026) και πώληση τουλάχιστον 21% των µετο χών του ∆ηµοσίου (από το 55% που κατέχει σήµερα).
3. Περιφερειακά αεροδρόµια: Ιδιωτικοποίηση µέσω συµβάσεων παραχώρησης.
4. ΟΛΠ, ΟΛΘ: Πώληση 23,1% του ΟΛΠ και 23,3% του ΟΛΘ το 2011 και στη συνέχεια περαιτέρω πώληση µετοχών ήδικαιωµάτων εκµετάλλευσης µε είσοδο στρατηγικών επενδυτών.
5. ΕΥ∆ΑΠ: Μεταβίβαση µειοψηφικού πακέτου 27,3%, ίδρυση Ρυθµιστικής Αρχής Υδάτων και στη συνέχεια πώληση περαιτέρω ποσοστού σε στρατηγικό επενδυτή, που θα αφορά µόνο την παροχή υπηρεσίας και όχι το δίκτυο.
6. ΕΥΑΘ: Μεταβίβαση µειοψηφικού πακέτου 40% το 2011 και περαιτέρω ποσοστού σε στρατηγικό επενδυτή το 2012.
7. ΟΠΑΠ: Επέκταση σύµβασης µε το ελληνικό ∆ηµόσιο και πλήρης αποκρατικοποίηση εντός του 2011.
8. ∆ΕΠΑ: ∆ιαχωρισµός της από τη ∆ΕΣΦΑ (∆ιαχειριστή Εθνικού Συστήµατος Φυσικού Αερίου) και πώλησή της, καθώς και του 31% της ∆ΕΣΦΑ.
9. ∆ΕΗ: Περαιτέρω αποκρατικοποίηση µε πώληση έως 17% των µετοχών σε ιδιώτες µέσω Χρηµατιστηρίου ή πώληση περιουσιακών στοιχείων µε παράλληλη διατήρηση του ελέγχου επί της διοίκησής της.
10.ΕΛΤΑ: Πώληση τουλάχιστον 40% (από το 90% που κατέχει σήµερα) σε στρατηγικό επενδυτή, που θα αναλάβει και τη διοίκηση.
11. ΑΤΕ: Πώληση 26,6% (από 77,3%) στον ιδιωτικό τοµέα,όπως επίσης και στρατηγικών συµµετοχών της.
12. Ταχυδροµικό Ταµιευτήριο: Πώληση του συνόλου των µετοχών που κατέχει το ∆ηµόσιο (34%).
13. Ακίνητα: ∆ηµιουργία ενός Ταµείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του ∆ηµοσίου, στο οποίο θα περιέλθουν όλα τα ιδιωτικά ακίνητα που µπορούν να αξιοποιηθούν και δηµιουργία Μητρώου Ακινήτων, δηµιουργία Εταιρειών Ειδικού Σκοπού για την αξιοποίησήτους. Ηδη έχει επιλεγεί συγκεκριµένος αριθµός ακινήτωνπου αναµένεται να προσελκύσουν επενδυτικό ενδιαφέρον. Μεταξύ αυτών τα κτίρια που στεγάζουν τα υπουργεία, διάφορες ∆ΟΥ και Αρχηγεία Αστυνοµίας διαφόρων πόλεων.
14. Ελληνικό: ∆ιακρατικές συµφωνίες ή και συµφωνίες µε ιδιώτες µέσω διαγωνισµών.
15. ΕΛΠΕ: Το δηµόσιο θα πουλήσει το ποσοστό του(35,5%) το πρώτο τρίµηνο του 2012.
Από : Τα Νέα
Ενα «δραστικό» πρόγραµµα αποκρατικοποιήσεων, µε διαδικασίες εξπρές, συγκεκριµένα χρονοδιαγράµµατα και ρυθµίσεις που δεν θα επιτρέψουν υπαναχωρήσεις περιλαµβάνει το Μεσοπρόθεσµο Πρόγραµµα.
Είναι χαρακτηριστικό ότι µόνο για φέτος προβλέπεται η ιδιωτικοποίηση µεταξύ άλλων του ΟΤΕ, της ΕΥΑΘ, του ΟΠΑΠ, του ΟΛΘ, των κρατικών λαχείων, του ΟΛΠ, του Ταχυδροµικού Ταµιευτηρίου, της ∆ΕΠΑ, της ∆ΕΣΦΑ, της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, της ΛΑΡΚΟ, του Ο∆ΙΕ, ακινήτων κ.ά. ώστε να συγκεντρωθούν έσοδα 5 δισ. ευρώ. Αλλα 10 δισ. ευρώ προβλέπεται να εισπραχθούν το 2012, όπου µεταξύ άλλων παίρνουν σειρά τα ΕΛΠΕ, ο ∆ιεθνής Αερολιµένας Αθηνών, η ΕΥ∆ΑΠ και η ∆ΕΗ, άλλα 7 δισ. ευρώ προβλέπονται για το 2013, άλλα 13 δισ. το 2014 και 15 δισ. ευρώ το 2015. Ολα αυτά θα γίνουν µέσω του Ταµείου ∆ηµόσιας Περιουσίας, στο οποίο θα περιέλθει η ιδιοκτησία όλων των εν λόγω περιουσιακών στοιχείων, όπως αναφέρονται στον πίνακα. Η διοίκηση του Ταµείου θα εγκριθεί από τη Βουλή και θα απαρτίζεται από πρόσωπα εγνωσµένου κύρους, γνώσεων και εµπειρίας, ενώ η Ευρωπαϊκή Ενωση και τα κράτη-µέλη της ευρωζώνης µπορούν να ορίσουν δύο παρατηρητέςπου δεν θα µετέχουν στη διοίκηση του Ταµείου.
Μάλιστα, προβλέπεται ότι η Βουλή θα εγκρίνει τις πράξεις της διοίκησης και θα την απαλλάσσει από κάθε ευθύνη τουλάχιστον δύο φορές τον χρόνο, έτσι ώστε να µη φοβάται ότι θα βρεθεί κατηγορούµενη στα δικαστήρια κάποια στιγµή στο µέλλον. Η διάρκεια ζωής του Ταµείου θα είναι 6 χρόνια.
Αναλυτικότερα, οι βασικές κινήσεις του προγράµµατος ιδιωτικοποιήσεων περιλαµβάνουν:
1. ΟΣΕ: Πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ σε στρατηγικό επενδυτή εντός του 2011 και εκχώρηση σε αυτόν της διοίκησης της επιχείρησης, απόσχιση και ιδιωτικοποίηση της εταιρείας τροχαίου υλικού, συµβάσεις παραχώρησης για αξιοποίηση των σιδηροδροµικών σταθµών.
2.∆ιεθνής ΑερολιµέναςΑθηνών: Επέκταση της σύµβασης µε τη Hochtief (που λήγει το 2026) και πώληση τουλάχιστον 21% των µετο χών του ∆ηµοσίου (από το 55% που κατέχει σήµερα).
3. Περιφερειακά αεροδρόµια: Ιδιωτικοποίηση µέσω συµβάσεων παραχώρησης.
4. ΟΛΠ, ΟΛΘ: Πώληση 23,1% του ΟΛΠ και 23,3% του ΟΛΘ το 2011 και στη συνέχεια περαιτέρω πώληση µετοχών ήδικαιωµάτων εκµετάλλευσης µε είσοδο στρατηγικών επενδυτών.
5. ΕΥ∆ΑΠ: Μεταβίβαση µειοψηφικού πακέτου 27,3%, ίδρυση Ρυθµιστικής Αρχής Υδάτων και στη συνέχεια πώληση περαιτέρω ποσοστού σε στρατηγικό επενδυτή, που θα αφορά µόνο την παροχή υπηρεσίας και όχι το δίκτυο.
6. ΕΥΑΘ: Μεταβίβαση µειοψηφικού πακέτου 40% το 2011 και περαιτέρω ποσοστού σε στρατηγικό επενδυτή το 2012.
7. ΟΠΑΠ: Επέκταση σύµβασης µε το ελληνικό ∆ηµόσιο και πλήρης αποκρατικοποίηση εντός του 2011.
8. ∆ΕΠΑ: ∆ιαχωρισµός της από τη ∆ΕΣΦΑ (∆ιαχειριστή Εθνικού Συστήµατος Φυσικού Αερίου) και πώλησή της, καθώς και του 31% της ∆ΕΣΦΑ.
9. ∆ΕΗ: Περαιτέρω αποκρατικοποίηση µε πώληση έως 17% των µετοχών σε ιδιώτες µέσω Χρηµατιστηρίου ή πώληση περιουσιακών στοιχείων µε παράλληλη διατήρηση του ελέγχου επί της διοίκησής της.
10.ΕΛΤΑ: Πώληση τουλάχιστον 40% (από το 90% που κατέχει σήµερα) σε στρατηγικό επενδυτή, που θα αναλάβει και τη διοίκηση.
11. ΑΤΕ: Πώληση 26,6% (από 77,3%) στον ιδιωτικό τοµέα,όπως επίσης και στρατηγικών συµµετοχών της.
12. Ταχυδροµικό Ταµιευτήριο: Πώληση του συνόλου των µετοχών που κατέχει το ∆ηµόσιο (34%).
13. Ακίνητα: ∆ηµιουργία ενός Ταµείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του ∆ηµοσίου, στο οποίο θα περιέλθουν όλα τα ιδιωτικά ακίνητα που µπορούν να αξιοποιηθούν και δηµιουργία Μητρώου Ακινήτων, δηµιουργία Εταιρειών Ειδικού Σκοπού για την αξιοποίησήτους. Ηδη έχει επιλεγεί συγκεκριµένος αριθµός ακινήτωνπου αναµένεται να προσελκύσουν επενδυτικό ενδιαφέρον. Μεταξύ αυτών τα κτίρια που στεγάζουν τα υπουργεία, διάφορες ∆ΟΥ και Αρχηγεία Αστυνοµίας διαφόρων πόλεων.
14. Ελληνικό: ∆ιακρατικές συµφωνίες ή και συµφωνίες µε ιδιώτες µέσω διαγωνισµών.
15. ΕΛΠΕ: Το δηµόσιο θα πουλήσει το ποσοστό του(35,5%) το πρώτο τρίµηνο του 2012.