"Η κατάθεση και η ψήφιση του προϋπολογισμού του 2012 αποτελεί βασική παράμετρο της εντολής της παρούσας Κυβέρνησης που μέσω της εκταμίευσης της 6ης δόσης του αρχικού δανείου (GLF), της άμεσης έναρξης και της ταχείας ολοκλήρωσης των διαπραγματεύσεων με την Τρόικα για τη σύναψη του νέου προγράμματος, της υπογραφής και κοινοβουλευτικής κύρωσης της νέας δανειακής σύμβασης και της διασφάλισης της συμμετοχής, του ιδιωτικού τομέα (PSI) στη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα του ελληνικού δημόσιου χρέους θα κλείσει ένα ολόκληρο κύκλο σωστικών ενεργειών για την εθνική οικονομία, αλλά και την υπόσταση της πατρίδας μας,για το επίπεδο ζωής, τα εισοδήματα, τις περιουσίες και τις προοπτικές των Ελλήνων και των Ελληνίδων", επισημαίνει ο υπουργός των Οικονομικών κ. Ευάγγελος Βενιζέλος στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού του 2012.
Το οικονομικό επιτελείο επισημαίνει ότι "το εξωτερικό οικονομικό περιβάλλον παρουσιάζεται το 2012 λιγότερο ευνοϊκό από ότι αρχικά αναμενόταν" και ότι "Οι αβεβαιότητες εξακολουθούν να είναι μεγάλες, για τις περισσότερες αναπτυγμένες οικονομίες οι προοπτικές ανάπτυξης εμφανίζονται σήμερα λιγότερο αισιόδοξες απ’ ότι 6 μήνες πριν, ενώ η κρίση χρέους αφορά όλο και περισσότερες αναπτυγμένες οικονομίες".
Προβλέψεις για την ελληνική οικονομία
Ο ρυθμός ανάπτυξης προβλέπεται να παραμείνει αρνητικός και το 2012 (-2,8%), λόγω της συνέχισης της δημοσιονομικής προσαρμογής και της μεγαλύτερης ύφεσης του 2011. Η μείωση και του ΑΕΠ του 2012 αναμένεται να προέλθει από την εγχώρια ζήτηση, η συμβολή της οποίας προβλέπεται στις -5.2 ποσοστιαίες μονάδες. Η μείωση της ιδιωτικής κατανάλωσης, σε σταθερές τιμές, προβλέπεται να είναι μεγαλύτερη του 4%, λόγω της μείωσης του διαθέσιμου εισοδήματος και της αύξησης της ανεργίας. Αντίθετα, η συμβολή του εξωτερικού τομέα αναμένεται θετική (συμβολή 2,4 ποσοστιαίες μονάδες στη μεταβολή του ΑΕΠ), με τις εξαγωγές αγαθών και υπηρεσιών να προβλέπεται ότι θα αυξηθούν κατά 6,4% και τις εισαγωγές (σταθερές τιμές) να μειώνονται κατά 2,8%.
Το ποσοστό ανεργίας προβλέπεται να αυξηθεί περαιτέρω το 2012, στο 17,1% του εργατικού δυναμικού (σε εθνικολογιστική βάση), λόγω της συνέχισης της ύφεσης της οικονομίας που θα οδηγήσει σε περαιτέρω μείωση και της απασχόλησης κατά 2,0%.
Τέλος ο πληθωρισμός αναμένεται να μειωθεί σημαντικά το 2012 επηρεαζόμενος κυρίως από την χαμηλή εγχώρια ζήτηση και τις διαρθρωτικές αλλαγές που βελτιώνουν τη λειτουργία των αγορών. Η αύξηση του εν. ΔΤΚ το 2012 εκτιμάται στο 0,6%.
Πορεία δημόσιου χρέους
Σύμφωνα με όσα αναφέρονται στην εισηγητική έκθεση του νέου προϋπολογισμού, το χρέος της κεντρικής διοίκησης στο τέλος του έτους 2011 εκτιμάται ότι θα ανέλθει στα 364.600 εκατ. ευρώ ή 167,4% του ΑΕΠ, έναντι 340.285 εκατ. ευρώ ή 149,7% του ΑΕΠ το 2010, παρουσιάζοντας αύξηση το 2011 κατά 17,7% περίπου του ΑΕΠ. Το έτος 2012 το ύψος του χρέους της κεντρικής διοίκησης προβλέπεται ότι θα διαμορφωθεί στα 317.400 εκατ. ευρώ ή 149,3% του ΑΕΠ, παρουσιάζοντας μείωση κατά 18,1% του ΑΕΠ έναντι του 2011, εξαιτίας κυρίως της συμμετοχής των ιδιωτών επενδυτών στην εφαρμογή του προγράμματος PSI που προβλέπει την εθελοντική ανταλλαγή
υφιστάμενων ομολόγων του Ελληνικού Δημοσίου με νέα.
Το χρέος της γενικής κυβέρνησης στο τέλος του 2011 εκτιμάται ότι θα ανέλθει στα 352.050 εκατ. ευρώ ή 161,7% του ΑΕΠ, έναντι 329.350 εκατ. ευρώ ή 144,9% του ΑΕΠ το 2010, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 16,8% του ΑΕΠ. Το χρέος της γενικής κυβέρνησης του έτους 2012 προβλέπεται ότι θα διαμορφωθεί στα 309.300 εκατ. ευρώ ή 145,5% του ΑΕΠ, παρουσιάζοντας μείωση κατά 16,2% του ΑΕΠ έναντι του 2011.
Επισημαίνεται ότι το χρέος της κεντρικής διοίκησης έχει αυξηθεί από την ανάληψη χρεών των δημο-
σίων επιχειρήσεων και οργανισμών (ΟΤΑ, ΟΑΣΑ, ΤΡΑΜ).
Η αύξηση του χρέους της κεντρικής διοίκησης από 31/12/2010 μέχρι 31/12/2011 εκτιμάται ότι θα ανέλθει σε 24.314 εκατ. ευρώ, ενώ για το διάστημα από 31/12/2011 μέχρι 31/12/2012 εκτιμάται ότι θα μειωθεί κατά 47.200 εκατ. ευρώ. Οι μεταβολές οφείλονται κυρίως στην κάλυψη του ελλείμματος του κρατικού προϋπολογισμού, στην εξόφληση υποχρεώσεων προς τους προμηθευτές των νοσοκομείων, στη χρηματοδότηση του ταμείου χρηματοπιστωτικής σταθερότητας και στις αναλήψεις
χρεών ΔΕΚΟ, ενώ η μείωση του 2012 οφείλεται κυρίως στο πρόγραμμα εθελοντικής ανταλλαγής ομολόγων Ελληνικού Δημοσίου και στα έσοδα από αποκρατικοποιήσεις.
"Έχω πει πολλές φορές ότι οι συμπολίτες μας νομίζουν πως αυτό που ζούμε – οι περικοπές μισθών και συντάξεων, η περιορισμένη ρευστότητα, η αύξηση της ανεργίας, οι φορολογικές επιβαρύνσεις – είναι η κρίση. Μακάρι να ήταν τόσο απλή η προσέγγιση. Όλη αυτή η κατάσταση που είναι αποτέλεσμα του δημοσιονομικού εκτροχιασμού της χώρας και όχι της προσφυγής μας στην βοήθεια και άρα στην επιτήρηση των εταίρων μας, δεν είναι αυτή καθαυτή η κρίση, αλλά το κόστος που πρέπει να καταβληθεί
από το Λαό μας για την αποφυγή της πραγματικής κρίσης, δηλαδή του δημοσιονομικού αδιεξόδου και της κατάρρευσης της χρηματοπιστωτικής σφαίρας με δραματικές επιπτώσεις στην πραγματική οικονομία, το επίπεδο ζωής και την κοινωνική συνοχή" επισημαίνει ο κ. Βενιζέλος.
Καταλήγοντας, ο υπουργός Οικονομικών τονίζει ότι " ο προϋπολογισμός του 2012 δεν έχει εύκολες παραδοχές. Κάνει όμως αναγκαίες επιλογές και υπηρετεί επιτακτικούς εθνικούς στόχους. Ο προϋπολογισμός του 2012 και η εκτέλεσή του, μαζί με τις συναφείς διαρθρωτικές αλλαγές – τις ιδιωτικοποιήσεις, την αναδιάρθρωση του κράτους και του ευρύτερου δημόσιου τομέα, το άνοιγμα της αγοράς και των επαγγελμάτων, την καλά στοχευμένη μάχη κατά της φοροδιαφυγής, την εφαρμογή ενός νέου Εθνικού Φορολογικού Συστήματος δικαιοσύνης και διαφάνειας – είναι προϋπόθεση για τη διασφάλιση της πλήρους και άμεσης εφαρμογής αποφάσεων της Ευρωζώνης, που διασφαλίζουν τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα του ελληνικού δημόσιου χρέους".
Διαβάστε αναλυτικά την εισηγητική έκθεση του προϋπολογισμού : εδώ
Πηγή : protothema.gr
Το οικονομικό επιτελείο επισημαίνει ότι "το εξωτερικό οικονομικό περιβάλλον παρουσιάζεται το 2012 λιγότερο ευνοϊκό από ότι αρχικά αναμενόταν" και ότι "Οι αβεβαιότητες εξακολουθούν να είναι μεγάλες, για τις περισσότερες αναπτυγμένες οικονομίες οι προοπτικές ανάπτυξης εμφανίζονται σήμερα λιγότερο αισιόδοξες απ’ ότι 6 μήνες πριν, ενώ η κρίση χρέους αφορά όλο και περισσότερες αναπτυγμένες οικονομίες".
Προβλέψεις για την ελληνική οικονομία
Ο ρυθμός ανάπτυξης προβλέπεται να παραμείνει αρνητικός και το 2012 (-2,8%), λόγω της συνέχισης της δημοσιονομικής προσαρμογής και της μεγαλύτερης ύφεσης του 2011. Η μείωση και του ΑΕΠ του 2012 αναμένεται να προέλθει από την εγχώρια ζήτηση, η συμβολή της οποίας προβλέπεται στις -5.2 ποσοστιαίες μονάδες. Η μείωση της ιδιωτικής κατανάλωσης, σε σταθερές τιμές, προβλέπεται να είναι μεγαλύτερη του 4%, λόγω της μείωσης του διαθέσιμου εισοδήματος και της αύξησης της ανεργίας. Αντίθετα, η συμβολή του εξωτερικού τομέα αναμένεται θετική (συμβολή 2,4 ποσοστιαίες μονάδες στη μεταβολή του ΑΕΠ), με τις εξαγωγές αγαθών και υπηρεσιών να προβλέπεται ότι θα αυξηθούν κατά 6,4% και τις εισαγωγές (σταθερές τιμές) να μειώνονται κατά 2,8%.
Το ποσοστό ανεργίας προβλέπεται να αυξηθεί περαιτέρω το 2012, στο 17,1% του εργατικού δυναμικού (σε εθνικολογιστική βάση), λόγω της συνέχισης της ύφεσης της οικονομίας που θα οδηγήσει σε περαιτέρω μείωση και της απασχόλησης κατά 2,0%.
Τέλος ο πληθωρισμός αναμένεται να μειωθεί σημαντικά το 2012 επηρεαζόμενος κυρίως από την χαμηλή εγχώρια ζήτηση και τις διαρθρωτικές αλλαγές που βελτιώνουν τη λειτουργία των αγορών. Η αύξηση του εν. ΔΤΚ το 2012 εκτιμάται στο 0,6%.
Πορεία δημόσιου χρέους
Σύμφωνα με όσα αναφέρονται στην εισηγητική έκθεση του νέου προϋπολογισμού, το χρέος της κεντρικής διοίκησης στο τέλος του έτους 2011 εκτιμάται ότι θα ανέλθει στα 364.600 εκατ. ευρώ ή 167,4% του ΑΕΠ, έναντι 340.285 εκατ. ευρώ ή 149,7% του ΑΕΠ το 2010, παρουσιάζοντας αύξηση το 2011 κατά 17,7% περίπου του ΑΕΠ. Το έτος 2012 το ύψος του χρέους της κεντρικής διοίκησης προβλέπεται ότι θα διαμορφωθεί στα 317.400 εκατ. ευρώ ή 149,3% του ΑΕΠ, παρουσιάζοντας μείωση κατά 18,1% του ΑΕΠ έναντι του 2011, εξαιτίας κυρίως της συμμετοχής των ιδιωτών επενδυτών στην εφαρμογή του προγράμματος PSI που προβλέπει την εθελοντική ανταλλαγή
υφιστάμενων ομολόγων του Ελληνικού Δημοσίου με νέα.
Το χρέος της γενικής κυβέρνησης στο τέλος του 2011 εκτιμάται ότι θα ανέλθει στα 352.050 εκατ. ευρώ ή 161,7% του ΑΕΠ, έναντι 329.350 εκατ. ευρώ ή 144,9% του ΑΕΠ το 2010, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 16,8% του ΑΕΠ. Το χρέος της γενικής κυβέρνησης του έτους 2012 προβλέπεται ότι θα διαμορφωθεί στα 309.300 εκατ. ευρώ ή 145,5% του ΑΕΠ, παρουσιάζοντας μείωση κατά 16,2% του ΑΕΠ έναντι του 2011.
Επισημαίνεται ότι το χρέος της κεντρικής διοίκησης έχει αυξηθεί από την ανάληψη χρεών των δημο-
σίων επιχειρήσεων και οργανισμών (ΟΤΑ, ΟΑΣΑ, ΤΡΑΜ).
Η αύξηση του χρέους της κεντρικής διοίκησης από 31/12/2010 μέχρι 31/12/2011 εκτιμάται ότι θα ανέλθει σε 24.314 εκατ. ευρώ, ενώ για το διάστημα από 31/12/2011 μέχρι 31/12/2012 εκτιμάται ότι θα μειωθεί κατά 47.200 εκατ. ευρώ. Οι μεταβολές οφείλονται κυρίως στην κάλυψη του ελλείμματος του κρατικού προϋπολογισμού, στην εξόφληση υποχρεώσεων προς τους προμηθευτές των νοσοκομείων, στη χρηματοδότηση του ταμείου χρηματοπιστωτικής σταθερότητας και στις αναλήψεις
χρεών ΔΕΚΟ, ενώ η μείωση του 2012 οφείλεται κυρίως στο πρόγραμμα εθελοντικής ανταλλαγής ομολόγων Ελληνικού Δημοσίου και στα έσοδα από αποκρατικοποιήσεις.
"Έχω πει πολλές φορές ότι οι συμπολίτες μας νομίζουν πως αυτό που ζούμε – οι περικοπές μισθών και συντάξεων, η περιορισμένη ρευστότητα, η αύξηση της ανεργίας, οι φορολογικές επιβαρύνσεις – είναι η κρίση. Μακάρι να ήταν τόσο απλή η προσέγγιση. Όλη αυτή η κατάσταση που είναι αποτέλεσμα του δημοσιονομικού εκτροχιασμού της χώρας και όχι της προσφυγής μας στην βοήθεια και άρα στην επιτήρηση των εταίρων μας, δεν είναι αυτή καθαυτή η κρίση, αλλά το κόστος που πρέπει να καταβληθεί
από το Λαό μας για την αποφυγή της πραγματικής κρίσης, δηλαδή του δημοσιονομικού αδιεξόδου και της κατάρρευσης της χρηματοπιστωτικής σφαίρας με δραματικές επιπτώσεις στην πραγματική οικονομία, το επίπεδο ζωής και την κοινωνική συνοχή" επισημαίνει ο κ. Βενιζέλος.
Καταλήγοντας, ο υπουργός Οικονομικών τονίζει ότι " ο προϋπολογισμός του 2012 δεν έχει εύκολες παραδοχές. Κάνει όμως αναγκαίες επιλογές και υπηρετεί επιτακτικούς εθνικούς στόχους. Ο προϋπολογισμός του 2012 και η εκτέλεσή του, μαζί με τις συναφείς διαρθρωτικές αλλαγές – τις ιδιωτικοποιήσεις, την αναδιάρθρωση του κράτους και του ευρύτερου δημόσιου τομέα, το άνοιγμα της αγοράς και των επαγγελμάτων, την καλά στοχευμένη μάχη κατά της φοροδιαφυγής, την εφαρμογή ενός νέου Εθνικού Φορολογικού Συστήματος δικαιοσύνης και διαφάνειας – είναι προϋπόθεση για τη διασφάλιση της πλήρους και άμεσης εφαρμογής αποφάσεων της Ευρωζώνης, που διασφαλίζουν τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα του ελληνικού δημόσιου χρέους".
Διαβάστε αναλυτικά την εισηγητική έκθεση του προϋπολογισμού : εδώ
Πηγή : protothema.gr