Ο πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας Αντώνης Σαμαράς χαράσσει το ιδεολογικό στίγμα της Νέας Μεταπολίτευσης διαχωρίζοντας το σύστημα του Κοινωνικού Φιλελευθερισμού από το Σοσιαλιστικό και το Νεοφιλελεύθερο.
Τι εννοούμε όταν λέμε Κοινωνικός Φιλελευθερισμός και σε τι διαφέρει από τον Σοσιαλισμό και τον Νεοφιλελευθερισμό;
Η έννοια του Κοινωνικού Φιλελευθερισμού συνθέτει το κοινωνικό με το προσωπικό και αποτελεί «χρυσή τομή» του συλλογικού με το ατομικό.
Η λέξη «Φιλελευθερισμός», στοχεύει στην απελευθέρωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος, την από-ενοχοποίηση της επιχειρηματικότητας, την αλλαγή παραγωγικού μοντέλου και την υπέρβαση του παρασιτισμού.
Ενώ η λέξη «Κοινωνικός», παραπέμπει στη διαφύλαξη του κοινωνικού κράτους, και λειτουργεί ως ασπίδα προστασίας των πολιτών. Ιδιαίτερα των πιο αδύναμων και των πιο ευπαθών κατηγοριών.
Η διαφορά του Κοινωνικού Φιλελευθερισμού με το Σοσιαλισμό είναι ότι:
Ο Σοσιαλισμός θέλει το κράτος-ρυθμιστή των αγορών, Όχι «παραγωγό», ούτε «δυνάστη» των αγορών.
Ενώ η διαφορά με το Νεοφιλελευθερισμό υφίσταται στο ότι ο Κοινωνικός Φιλελευθερισμός επιμένει στο ρυθμιστικό ρόλο του κράτους. Δεν το θέλει ανύπαρκτο, «κράτος-νυχτοφύλακα».
Απ’ την άλλη δεν έχει καμία σχέση με το… «Σοσιαλιστικό Νεοφιλελευθερισμό» που μας σερβίρει τελευταία το ΠΑΣΟΚ!
Ο Κοινωνικός Φιλελευθερισμός:
• Είναι ανθρωποκεντρική Ιδεολογία.
• Έχει ως επίκεντρο την προσωπικότητα του Ανθρώπου, την Ευθύνη, τις Ανάγκες και τις Σχέσεις των Ανθρώπων. Τη συλλογική και ατομική Ταυτότητά τους. Τις κοινωνίες και την παράδοσή τους.
• Οι αρχές της Ελευθερίας, της Ανταγωνιστικότητας, της Δικαιοσύνης, της Ισονομίας, της Αξιοκρατίας, της Αξιοπρέπειας, η Αγάπη για την Πατρίδα πηγάζουν μέσα σ’ αυτόν.
Η Νέα Δημοκρατία είναι κόμμα λαϊκό, όχι ταξικό.
Η έννοια της Κοινωνική Δικαιοσύνη περιλαμβάνει την ισότητα των ευκαιριών για όλους.
Η έννοια της Ελευθερίας αναφέρεται στον σεβασμό των δικαιωμάτων όλων των ανθρώπων.
Η έννοια της Ισονομίας προϋποθέτει ότι οι ίδιοι νόμοι θα ισχύουν για όλους. Και οι ίδιες κυρώσεις, όταν παραβιάζονται οι νόμοι. Κι ότι όποιος διαπράττει τροχαία παράβαση, είτε είναι ιδιώτης είτε υπουργική λιμουζίνα, την ίδια κλίση θα παίρνει.
Η έννοια της Αξιοκρατίας αναφέρεται στην αποστροφή των «κυκλωμάτων» παντού, δίνοντας ευκαιρίες σε όλους και δυνατότητες διάκρισης στους καλύτερους.
Η έννοια της Περιφερειακής πολιτικής αναφέρεται στις ευκαιρίες, επενδύσεις, ανταγωνιστικότητα, υποδομές και επιχειρηματικότητα στην Περιφέρεια.
Αναφερόμενοι στην Εξωτερική Πολιτική πιστεύουμε ότι η Ελλάδα πρέπει να διεκδικήσει ρόλους, συγκλίσεις και συνέργειες παντού. Να προωθεί τα συμφέροντά της, εντός και εκτός Ευρώπης, με όλους τους πιθανούς εταίρους και με όλους τους δυνατούς τρόπους.
Η έννοια της Ανάπτυξης αναφέρεται στην ανταγωνιστικότητα παντού, επενδύσεις σε ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα, ευκαιρίες για όλους και διάχυση ευκαιριών σε όλους.
Πρέπει να πιστέψουμε και να προβάλλουμε ένα ανοικτό σύστημα ιδεών, αξιών και αρχών, που έχει πηγή έμπνευσης την Ελλάδα:
Από τον Σωκράτη και την παροιμιώδη προσήλωσή του στους Νόμους της Πόλης,
ως τον Πλάτωνα και την προσήλωσή του στην αλήθεια της Πνευματικής Αναζήτησης,
ως τον Αριστοτέλη και την υποδειγματική προσήλωσή του στο Λόγο,
ως τον Θουκυδίδη και τον πρωτοποριακό Ρεαλισμό του,
ως τους νεοπλατωνικούς των Ρωμαϊκών χρόνων, που θεμελίωσαν την πνευματική παράδοση ολόκληρης της Ευρώπης,
ως τα μεγάλα πνεύματα της Αναγέννησης που είχαν πηγή έμπνευσης την Αρχαία Ελλάδα, τον Πλάτωνα, τον Ευκλείδη, τον Αρχιμήδη και τον Εύδοξο,
ως το Διαφωτισμό,
ως τα μεγάλα φιλοσοφικά ρεύματα και τα μεγάλα επαναστατικά κινήματα του 17ου και του 18ου αιώνα, που είχαν πάντα τις πνευματικές τους ρίζες στην Ελλάδα.
Τι εννοούμε όταν λέμε Κοινωνικός Φιλελευθερισμός και σε τι διαφέρει από τον Σοσιαλισμό και τον Νεοφιλελευθερισμό;
Η έννοια του Κοινωνικού Φιλελευθερισμού συνθέτει το κοινωνικό με το προσωπικό και αποτελεί «χρυσή τομή» του συλλογικού με το ατομικό.
Η λέξη «Φιλελευθερισμός», στοχεύει στην απελευθέρωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος, την από-ενοχοποίηση της επιχειρηματικότητας, την αλλαγή παραγωγικού μοντέλου και την υπέρβαση του παρασιτισμού.
Ενώ η λέξη «Κοινωνικός», παραπέμπει στη διαφύλαξη του κοινωνικού κράτους, και λειτουργεί ως ασπίδα προστασίας των πολιτών. Ιδιαίτερα των πιο αδύναμων και των πιο ευπαθών κατηγοριών.
Η διαφορά του Κοινωνικού Φιλελευθερισμού με το Σοσιαλισμό είναι ότι:
Ο Σοσιαλισμός θέλει το κράτος-ρυθμιστή των αγορών, Όχι «παραγωγό», ούτε «δυνάστη» των αγορών.
Ενώ η διαφορά με το Νεοφιλελευθερισμό υφίσταται στο ότι ο Κοινωνικός Φιλελευθερισμός επιμένει στο ρυθμιστικό ρόλο του κράτους. Δεν το θέλει ανύπαρκτο, «κράτος-νυχτοφύλακα».
Απ’ την άλλη δεν έχει καμία σχέση με το… «Σοσιαλιστικό Νεοφιλελευθερισμό» που μας σερβίρει τελευταία το ΠΑΣΟΚ!
Ο Κοινωνικός Φιλελευθερισμός:
• Είναι ανθρωποκεντρική Ιδεολογία.
• Έχει ως επίκεντρο την προσωπικότητα του Ανθρώπου, την Ευθύνη, τις Ανάγκες και τις Σχέσεις των Ανθρώπων. Τη συλλογική και ατομική Ταυτότητά τους. Τις κοινωνίες και την παράδοσή τους.
• Οι αρχές της Ελευθερίας, της Ανταγωνιστικότητας, της Δικαιοσύνης, της Ισονομίας, της Αξιοκρατίας, της Αξιοπρέπειας, η Αγάπη για την Πατρίδα πηγάζουν μέσα σ’ αυτόν.
Η Νέα Δημοκρατία είναι κόμμα λαϊκό, όχι ταξικό.
Η έννοια της Κοινωνική Δικαιοσύνη περιλαμβάνει την ισότητα των ευκαιριών για όλους.
Η έννοια της Ελευθερίας αναφέρεται στον σεβασμό των δικαιωμάτων όλων των ανθρώπων.
Η έννοια της Ισονομίας προϋποθέτει ότι οι ίδιοι νόμοι θα ισχύουν για όλους. Και οι ίδιες κυρώσεις, όταν παραβιάζονται οι νόμοι. Κι ότι όποιος διαπράττει τροχαία παράβαση, είτε είναι ιδιώτης είτε υπουργική λιμουζίνα, την ίδια κλίση θα παίρνει.
Η έννοια της Αξιοκρατίας αναφέρεται στην αποστροφή των «κυκλωμάτων» παντού, δίνοντας ευκαιρίες σε όλους και δυνατότητες διάκρισης στους καλύτερους.
Η έννοια της Περιφερειακής πολιτικής αναφέρεται στις ευκαιρίες, επενδύσεις, ανταγωνιστικότητα, υποδομές και επιχειρηματικότητα στην Περιφέρεια.
Αναφερόμενοι στην Εξωτερική Πολιτική πιστεύουμε ότι η Ελλάδα πρέπει να διεκδικήσει ρόλους, συγκλίσεις και συνέργειες παντού. Να προωθεί τα συμφέροντά της, εντός και εκτός Ευρώπης, με όλους τους πιθανούς εταίρους και με όλους τους δυνατούς τρόπους.
Η έννοια της Ανάπτυξης αναφέρεται στην ανταγωνιστικότητα παντού, επενδύσεις σε ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα, ευκαιρίες για όλους και διάχυση ευκαιριών σε όλους.
Πρέπει να πιστέψουμε και να προβάλλουμε ένα ανοικτό σύστημα ιδεών, αξιών και αρχών, που έχει πηγή έμπνευσης την Ελλάδα:
Από τον Σωκράτη και την παροιμιώδη προσήλωσή του στους Νόμους της Πόλης,
ως τον Πλάτωνα και την προσήλωσή του στην αλήθεια της Πνευματικής Αναζήτησης,
ως τον Αριστοτέλη και την υποδειγματική προσήλωσή του στο Λόγο,
ως τον Θουκυδίδη και τον πρωτοποριακό Ρεαλισμό του,
ως τους νεοπλατωνικούς των Ρωμαϊκών χρόνων, που θεμελίωσαν την πνευματική παράδοση ολόκληρης της Ευρώπης,
ως τα μεγάλα πνεύματα της Αναγέννησης που είχαν πηγή έμπνευσης την Αρχαία Ελλάδα, τον Πλάτωνα, τον Ευκλείδη, τον Αρχιμήδη και τον Εύδοξο,
ως το Διαφωτισμό,
ως τα μεγάλα φιλοσοφικά ρεύματα και τα μεγάλα επαναστατικά κινήματα του 17ου και του 18ου αιώνα, που είχαν πάντα τις πνευματικές τους ρίζες στην Ελλάδα.
Απόσπασμα από την ομιλία του Προέδρου της Νέας Δημοκρατίας, Αντώνη Σαμαρά, στην Πολυθεματική Προσυνεδριακή Συνδιάσκεψη του κόμματος (06/06/2010)