Σημαντικές εξελίξεις για τον ΔΕΣΦΑ

Αίσια κατάληξη φαίνεται ότι θα έχει μια πολύ σημαντική αποκρατικοποίηση για την κυβέρνηση, που τους τελευταίους έξι μήνες κάνει αγώνα δρόμου για να κερδίσει το στοίχημα ένταξης της Ελλάδας στον παγκόσμιο ενεργειακό χάρτη.

Η συμφωνία με την Socar για την πώληση του ΔΕΣΦΑ αναμένεται να κλείσει σε ένα ποσό πάνω από τα 400 εκατομμύρια ευρώ μετά και την κατάθεση της βελτιωμένης πρότασης της αζέρικης εταιρείας. Η νέα πρόταση προέκυψε έπειτα από πολλές διαπραγματεύσεις και αφού ο ανεξάρτητος αποτιμητής όρισε το τίμημα στα 330 εκατομμύρια ευρώ. 
Παρά την, όπως όλα δείχνουν, θετική εξέλιξη των διαπραγματεύσεων, η κυβέρνηση είναι συγκρατημένη στο άλλο μεγάλο ενεργειακό στοίχημα που αφορά τον αγωγό φυσικού αερίου TAP, ο οποίος θα περνά από την Ελλάδα έναντι του ανταγωνιστικού Nabucco West. 

Η αιφνίδια εξέλιξη της μη κατάθεσης της δεσμευτικής προσφοράς από τον ρωσικό κολοσσό Gazprom, έχει ρίξει τους τόνους της ρητορικής τόσο του Μεγάρου Μαξίμου όσο και του υπουργείου Εξωτερικών που σε κάθε επίσημη τοποθέτηση των αρμόδιων παραγόντων, τις τελευταίες ημέρες τονίζουν ότι, η τελική επιλογή δεν εξαρτάται από την Ελλάδα αλλά από την κοινοπραξία Shah Deniz που διαχειρίζεται το κοίτασμα που βρίσκεται στην Κασπία θάλασσα.

Ο εκτελεστικός διευθυντής της εταιρείας ΤΑP Kjetil Tungland εμφανίζεται πεπεισμένος για την υπεροχή του ΤΑP. 

Μιλώντας στο real.gr στο περιθώριο του διεθνούς συνεδρίου για την ενέργεια που οργάνωσε η εταιρεία Energy Stream, είπε ότι αν η κοινοπραξία λάβει την απόφαση της με βάση τα οκτώ κριτήρια που η ίδια έχει θέσει, τότε ο ΤΑP θα κερδίσει τον διαγωνισμό. Τα οκτώ κριτήρια αφορούν μεταξύ άλλων, την εμπορικότητα, την τεχνική επάρκεια, το μικρότερο κόστος κατασκευής. 

"Αναμένω από την κοινοπραξία να ακολουθήσει τα κριτήρια της" ήταν η χαρακτηριστική φράση του όταν ρωτήθηκε αν θα παίξουν καταλυτικό ρόλο οι πολιτικές πιέσεις που ασκούν σχεδόν όλες οι εμπλεκόμενες κυβερνήσεις. 

Δηλώνει ακόμη ευγνώμων για τις προσπάθειες που έχει καταβάλει ο πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς για να υποστηρίξει στο έργο. "Η επίσκεψη του στο Αζερμπαιτζάν ήταν πολύ σημαντική για το έργο υπογραμμίζει". 

Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει ορίσει πρέσβη στον Αζερμπαϊτζάν, υποδηλώνοντας έτσι το έντονο ενδιαφέρον της για την ενεργειακή συνεργασία των δύο πλευρών. 

Ο πρέσβης της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο Αζερμπαϊτζάν Roland Kobia, θεωρεί ότι και οι δύο υποψήφιοι αγωγοί φυσικού αερίου βρίσκονται στο ίδιο επίπεδο και ότι η στάση της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι απολύτως ουδέτερη στην προτίμησή της. 

Ο ΤΑP εξυπηρετεί πιο εύκολα εκτός από την Ελλάδα, την Ιταλία και την Αλβανία, τη Γαλλία και τις χώρες των Δυτικών Βαλκανίων

Ο Nabucco West εξυπηρετεί εκτός από την Βουλγαρία, τη Ρουμανία ( από τα φτωχότερα κράτη της ΕΕ) , την Ουγγαρία και την Αυστρία, που είναι οι χώρες διέλευσης, τη Γερμανία και τις χώρες της Ανατολικής Ευρώπης

Τι λένε οι Αζέροι 

Η Gulmira Rzayeva, είναι η ειδική σύμβουλος του προέδρου του Αζερμπαϊτζάν Ιλχάμ Αλίγιεφ σε θέματα ενεργειακής ασφάλειας.

Μιλώντας στο real.gr, χαρακτηρίζει σημαντικό το ενδιαφέρον της εταιρείας SOCAR για τον ΔΕΣΦΑ, διότι όπως λέει ανοίγει την πύλη εισόδου για την Ευρωπαϊκή αγορά.

Στο ερώτημα όμως αν η κατάθεση της δεσμευτικής προσφοράς για τον ΔΕΣΦΑ από τη Socar ανοίγει το δρόμο και για τον TAP, δηλώνει κατηγορηματικά αντίθετη στη σύνδεση των δύο σχεδίων.

"Δεν θα έκανα αυτή τη σύνδεση του ΤΑP και της Socar. Διότι εσείς μπορεί να κάνετε την ανάλυση από αυτή την οπτική γωνία, όμως υπάρχει και η ακριβώς αντίθετη. Το γεγονός δηλαδή ότι αν η Socar , μπει στην ευρωπαϊκή αγορά μέσω της Ελλάδας, να στρέψει αυτόματα την κοινοπραξία Shaz Deniz προς άλλη κατεύθυνση προκειμένου να διευρύνει τη διείσδυση της στη Γηραιά Ήπειρο μέσω άλλων ευρωπαϊκών χωρών. Να συμβεί δηλαδή ακριβώς το αντίθετο".

Για το Αζερμπαϊτζάν, λέει ότι πιο βασικό κριτήριο για την επιλογή των δύο υποψήφιων αγωγών είναι η εμπορικότητα. Ποιος αγωγός δηλαδή θα έχει καλύτερο οικονομικό αποτέλεσμα και θα προσφέρει μεγαλύτερη ροή κεφαλαίων. Το δεύτερο κριτήριο είναι ποιος από τους δύο αγωγούς θα έχει δίοδο σε περισσότερες χώρες της Ευρώπης. ''Ο Nabucco West έχει σε αυτό το κομμάτι το πλεονέκτημα. Και οι δυο αγωγοί έχουν πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα'' καταλήγει. 


Πηγή : real.gr