Ρεπορτάζ : Ελευθερία Αρλαπάνου και Ελένη Κομίνη
Από : Ημερησία
Δώστε προτεραιότητα στην επανεκκίνηση της ελληνικής οικονομίας. Χωρίς ανάκαμψη το ελληνικό χρέος δεν θα σταθεροποιηθεί, καθιστώντας πιθανό ένα νέο «κούρεμα» αυτή τη φορά όχι στους ιδιώτες αλλά στους επίσημους πιστωτές, ενώ δεν θα υποχωρήσουν οι αμφιβολίες για χρεοκοπία της χώρας και έξοδο από το ευρώ, παράμετρος που συντηρούν την ευρωπαϊκή κρίση χρέους. Το σαφές αυτό μήνυμα «στέλνει» το Διεθνές Χρηματοπιστωτικό Ινστιτούτο (IIF), ένας εκ των «πρωταγωνιστών» του PSI.
Το IIF ζητά να δοθούν δύο επιπλέον χρόνια στην Ελλάδα για να εφαρμόσει τις περικοπές των 13,5 δισ., εκτιμώντας πως δεν θα απαιτηθούν νέα κεφάλαια καθώς το κόστος των περίπου 11,5 δισ. για μια διετή παράταση, θα μπορούσε να υπερκαλυφθεί από ένα εκτεταμένο σχέδιο μείωσης των επιτοκίων των δανείων από την τρόικα, με εξοικονομήσεις 18,5 δισ.
Την ίδια ώρα «χαρτογραφεί» σχέδιο ανάκαμψης, με σειρά προτάσεων όπως, τα μισά μελλοντικά έσοδα από αποκρατικοποιήσεις να διοχετευθούν στη χρηματοδότηση επενδύσεων, την εφάπαξ πληρωμή των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου προς τρίτους ενώ θεωρεί πως με τις κατάλληλες παρεμβάσεις είναι δυνατόν το χρέος να υποχωρήσει στο 98% του ΑΕΠ έως το 2020. Σε δεκασέλιδη έκθεση του το IIF:
1. Εκπέμπει σήμα κινδύνου για την ύφεση και προειδοποιεί πως εάν δεν υπάρξει επανεκκίνηση της οικονομίας δεν θα σταθεροποιηθούν τα δημόσια οικονομικά της χώρας. «Μετά από ένα δύσκολο εξάμηνο, την ολοκλήρωση του PSI και δύο εκλογικές αναμετρήσεις, ήλθε η ώρα να δοθεί μεγαλύτερη προτεραιότητα στην επανεκκίνηση της οικονομίας» υποστηρίζει. Σε αντίθετη περίπτωση θα παραμείνουν οι ανησυχίες για χρεοκοπία της χώρας και έξοδο της από το ευρώ, συντηρώντας την ευρωπαϊκή κρίση χρέους. Όπως δε εκτιμά, όσο περισσότερο καθυστερεί η ανάκαμψη τόσο δυσκολότερο θα γίνεται για την -όποια- ελληνική κυβέρνηση να συνεχίσει με τη δημοσιονομική προσαρμογή, ενώ προειδοποιεί πως εάν συνεχιστεί η συρρίκνωση του ελληνικού ΑΕΠ δύσκολα θα αποφευχθεί νέο «κούρεμα» του ελληνικού χρέους, χρεοκοπία και Grexit.
2. Σημειώνει ότι «κλειδιά» για την ανάκαμψη είναι μια ισχυρή ώθηση στις επενδύσεις και η ολοκλήρωση, το συντομότερο δυνατόν, της ανακεφαλαιοποίησης των ελληνικών τραπεζών αλλά και της πληρωμής των ληξιπρόθεσμών οφειλών του Δημοσίου προς τρίτους, ύψους 7 δισ., εφάπαξ και όχι σε δόσεις. Η χορήγηση διετούς παράτασης, η ταχύτερη εκταμίευση των κοινοτικών πόρων από το ΕΣΠΑ αλλά και η χρησιμοποίηση των μισών εσόδων από αποκρατικοποιήσεις για τη χρηματοδότηση επενδύσεων και όχι για τη μείωση του χρέους, κατά το ιρλανδικό πρότυπο μπορούν να αυξήσουν τις επενδύσεις, εκτιμά.
3. Υποστηρίζει πως η παράταση δεν είναι απαραίτητο να χρηματοδοτηθεί με επιπλέον κεφάλαια από την τρόικα. Όπως υπολογίζει με ένα συνεκτικό πλάνο μείωσης των επιτοκίων των δανείων της Ελλάδας από την τρόικα μπορούν να εξοικονομηθούν έως και 18,5 δισ. έως το 2015, τα οποία υπερκαλύπτουν το χρηματοδοτικό κενό που προκύπτει από τα δύο επιπλέον χρόνια προσαρμογής και το οποίο υπολογίζει στα 11,5 δισ.
4. Υπό την προϋπόθεση να προωθηθεί το σχέδιο μείωσης των επιτοκίων, δοθεί η παράταση, το κόστος ανακεφαλαιοποίησης των ελληνικών τραπεζών αναληφθεί από τον ESM, «βλέπει» σημαντικό καθαρό όφελος στο χρέος καθώς αυτό θα μπορούσε να υποχωρήσει στο 98% του ΑΕΠ το 2020.
5. Χωρίς παρεμβάσεις αναμένει ύφεση 7% φέτος και 4% το 2013. Με την παράταση μπορούν να «απελευθερωθούν» 2,9 δισ. το 2013 και 5,8 δισ. το 2014 για να χρηματοδοτήσουν μεταξύ άλλων έργα υποδομών, επιλεκτικές μειώσεις στους φόρους, μεταξύ αυτών και στον ΦΠΑ στην εστίαση.
6. Η χρησιμοποίηση αυτών των πόρων, σε συνδυασμό με τα αδιάθετα κονδύλια του ΕΣΠΑ αλλά και με μέρος των εσόδων από αποκρατικοποιήσεις θα μπορούσαν να αυξήσουν τις δημόσιες επενδύσεις έως και κατά 7 δισ. ευρώ το 2013 και κατά επιπλέον 3 δισ. ευρώ το 2014. Ειδικά για τα 10 δισ. του ΕΣΠΑ, εκτιμά πως πρέπει να γίνουν προσπάθειες ώστε να απορροφηθούν 3 δισ. κατ' έτος έως το 2015, με παράλληλη ελαστικοποίηση των κανόνων από την Ε.Ε., με την ύψιστη προτεραιότητα να δοθεί στο «ξεμπλοκάρισμα» των μεγάλων οδικών έργων. Εκτιμά δε πως η αύξηση των επενδύσεων θα μπορούσε να αυξήσει κατά 2 δισ. τα φορολογικά έσοδα το 2013.
7. Ζητά να υπάρξει συμφωνία ώστε τα μισά από τα μελλοντικά έσοδα των αποκρατικοποιήσεων να χρησιμοποιηθούν για τη χρηματοδότηση επενδύσεων, «βοηθώντας» και στην άρση των πολιτικών και κοινωνικών αντιδράσεων για αποκρατικοποιήσεις που έπρεπε να είχαν ήδη γίνει. Σημειώνει πως οι προσδοκίες για έσοδα «ψαλιδίζονται» από τις χαμηλές αποτιμήσεις και από τη συνεχιζόμενη αβεβαιότητα για το Grexit. «Ακόμη και εάν η κυβέρνηση προχωρήσει με τις αποκρατικοποιήσεις στον ΟΠΑΠ, τη ΔΕΠΑ και το ΔΕΣΦΑ δύσκολα θα επιτευχθεί ο στόχος για έσοδα 3,3 δισ. φέτος και 4,3 δισ. το 2013» εκτιμά.
8. Θεωρεί απαραίτητη την προώθηση διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων στις αγορές προϊόντων ώστε να μειωθούν οι τιμές με τρόπο ανάλογο της μείωσης των εισοδημάτων, καθώς και τη βελτίωση των φοροεισπρακτικών μηχανισμών.
Οι προτάσεις του IIF
Χορήγηση δύο επιπλέον χρόνων στην Ελλάδα για να εφαρμόσει τις περικοπές των 13,5 δισ. ευρώ.
Συγκρότηση σχεδίου μείωσης των επιτοκίων των δανείων από την τρόικα ώστε να καλυφθεί το χρηματοδοτικό κενό.
Ταχεία ολοκλήρωση της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών.
Εφάπαξ πληρωμή των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου προς τρίτους.
Δυναμική εκκίνηση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων - Διάθεση του 50% των εσόδων από αποκρατικοποιήσεις για τη χρηματοδότηση επενδύσεων.
Απορρόφηση των 10 δισ. αδιάθετων κονδυλίων του ΕΣΠΑ με ρυθμίσεις για ταχεία απορρόφηση.
Διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις και κυρίως απελευθέρωση των αγορών προϊόντων.
Επιλεκτικές μειώσεις φόρων, όπως ο ΦΠΑ στην εστίαση.
Αναδιάρθρωση των φοροεισπρακτικών μηχανισμών.
Από : Ημερησία
Δώστε προτεραιότητα στην επανεκκίνηση της ελληνικής οικονομίας. Χωρίς ανάκαμψη το ελληνικό χρέος δεν θα σταθεροποιηθεί, καθιστώντας πιθανό ένα νέο «κούρεμα» αυτή τη φορά όχι στους ιδιώτες αλλά στους επίσημους πιστωτές, ενώ δεν θα υποχωρήσουν οι αμφιβολίες για χρεοκοπία της χώρας και έξοδο από το ευρώ, παράμετρος που συντηρούν την ευρωπαϊκή κρίση χρέους. Το σαφές αυτό μήνυμα «στέλνει» το Διεθνές Χρηματοπιστωτικό Ινστιτούτο (IIF), ένας εκ των «πρωταγωνιστών» του PSI.
Το IIF ζητά να δοθούν δύο επιπλέον χρόνια στην Ελλάδα για να εφαρμόσει τις περικοπές των 13,5 δισ., εκτιμώντας πως δεν θα απαιτηθούν νέα κεφάλαια καθώς το κόστος των περίπου 11,5 δισ. για μια διετή παράταση, θα μπορούσε να υπερκαλυφθεί από ένα εκτεταμένο σχέδιο μείωσης των επιτοκίων των δανείων από την τρόικα, με εξοικονομήσεις 18,5 δισ.
Την ίδια ώρα «χαρτογραφεί» σχέδιο ανάκαμψης, με σειρά προτάσεων όπως, τα μισά μελλοντικά έσοδα από αποκρατικοποιήσεις να διοχετευθούν στη χρηματοδότηση επενδύσεων, την εφάπαξ πληρωμή των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου προς τρίτους ενώ θεωρεί πως με τις κατάλληλες παρεμβάσεις είναι δυνατόν το χρέος να υποχωρήσει στο 98% του ΑΕΠ έως το 2020. Σε δεκασέλιδη έκθεση του το IIF:
1. Εκπέμπει σήμα κινδύνου για την ύφεση και προειδοποιεί πως εάν δεν υπάρξει επανεκκίνηση της οικονομίας δεν θα σταθεροποιηθούν τα δημόσια οικονομικά της χώρας. «Μετά από ένα δύσκολο εξάμηνο, την ολοκλήρωση του PSI και δύο εκλογικές αναμετρήσεις, ήλθε η ώρα να δοθεί μεγαλύτερη προτεραιότητα στην επανεκκίνηση της οικονομίας» υποστηρίζει. Σε αντίθετη περίπτωση θα παραμείνουν οι ανησυχίες για χρεοκοπία της χώρας και έξοδο της από το ευρώ, συντηρώντας την ευρωπαϊκή κρίση χρέους. Όπως δε εκτιμά, όσο περισσότερο καθυστερεί η ανάκαμψη τόσο δυσκολότερο θα γίνεται για την -όποια- ελληνική κυβέρνηση να συνεχίσει με τη δημοσιονομική προσαρμογή, ενώ προειδοποιεί πως εάν συνεχιστεί η συρρίκνωση του ελληνικού ΑΕΠ δύσκολα θα αποφευχθεί νέο «κούρεμα» του ελληνικού χρέους, χρεοκοπία και Grexit.
2. Σημειώνει ότι «κλειδιά» για την ανάκαμψη είναι μια ισχυρή ώθηση στις επενδύσεις και η ολοκλήρωση, το συντομότερο δυνατόν, της ανακεφαλαιοποίησης των ελληνικών τραπεζών αλλά και της πληρωμής των ληξιπρόθεσμών οφειλών του Δημοσίου προς τρίτους, ύψους 7 δισ., εφάπαξ και όχι σε δόσεις. Η χορήγηση διετούς παράτασης, η ταχύτερη εκταμίευση των κοινοτικών πόρων από το ΕΣΠΑ αλλά και η χρησιμοποίηση των μισών εσόδων από αποκρατικοποιήσεις για τη χρηματοδότηση επενδύσεων και όχι για τη μείωση του χρέους, κατά το ιρλανδικό πρότυπο μπορούν να αυξήσουν τις επενδύσεις, εκτιμά.
3. Υποστηρίζει πως η παράταση δεν είναι απαραίτητο να χρηματοδοτηθεί με επιπλέον κεφάλαια από την τρόικα. Όπως υπολογίζει με ένα συνεκτικό πλάνο μείωσης των επιτοκίων των δανείων της Ελλάδας από την τρόικα μπορούν να εξοικονομηθούν έως και 18,5 δισ. έως το 2015, τα οποία υπερκαλύπτουν το χρηματοδοτικό κενό που προκύπτει από τα δύο επιπλέον χρόνια προσαρμογής και το οποίο υπολογίζει στα 11,5 δισ.
4. Υπό την προϋπόθεση να προωθηθεί το σχέδιο μείωσης των επιτοκίων, δοθεί η παράταση, το κόστος ανακεφαλαιοποίησης των ελληνικών τραπεζών αναληφθεί από τον ESM, «βλέπει» σημαντικό καθαρό όφελος στο χρέος καθώς αυτό θα μπορούσε να υποχωρήσει στο 98% του ΑΕΠ το 2020.
5. Χωρίς παρεμβάσεις αναμένει ύφεση 7% φέτος και 4% το 2013. Με την παράταση μπορούν να «απελευθερωθούν» 2,9 δισ. το 2013 και 5,8 δισ. το 2014 για να χρηματοδοτήσουν μεταξύ άλλων έργα υποδομών, επιλεκτικές μειώσεις στους φόρους, μεταξύ αυτών και στον ΦΠΑ στην εστίαση.
6. Η χρησιμοποίηση αυτών των πόρων, σε συνδυασμό με τα αδιάθετα κονδύλια του ΕΣΠΑ αλλά και με μέρος των εσόδων από αποκρατικοποιήσεις θα μπορούσαν να αυξήσουν τις δημόσιες επενδύσεις έως και κατά 7 δισ. ευρώ το 2013 και κατά επιπλέον 3 δισ. ευρώ το 2014. Ειδικά για τα 10 δισ. του ΕΣΠΑ, εκτιμά πως πρέπει να γίνουν προσπάθειες ώστε να απορροφηθούν 3 δισ. κατ' έτος έως το 2015, με παράλληλη ελαστικοποίηση των κανόνων από την Ε.Ε., με την ύψιστη προτεραιότητα να δοθεί στο «ξεμπλοκάρισμα» των μεγάλων οδικών έργων. Εκτιμά δε πως η αύξηση των επενδύσεων θα μπορούσε να αυξήσει κατά 2 δισ. τα φορολογικά έσοδα το 2013.
7. Ζητά να υπάρξει συμφωνία ώστε τα μισά από τα μελλοντικά έσοδα των αποκρατικοποιήσεων να χρησιμοποιηθούν για τη χρηματοδότηση επενδύσεων, «βοηθώντας» και στην άρση των πολιτικών και κοινωνικών αντιδράσεων για αποκρατικοποιήσεις που έπρεπε να είχαν ήδη γίνει. Σημειώνει πως οι προσδοκίες για έσοδα «ψαλιδίζονται» από τις χαμηλές αποτιμήσεις και από τη συνεχιζόμενη αβεβαιότητα για το Grexit. «Ακόμη και εάν η κυβέρνηση προχωρήσει με τις αποκρατικοποιήσεις στον ΟΠΑΠ, τη ΔΕΠΑ και το ΔΕΣΦΑ δύσκολα θα επιτευχθεί ο στόχος για έσοδα 3,3 δισ. φέτος και 4,3 δισ. το 2013» εκτιμά.
8. Θεωρεί απαραίτητη την προώθηση διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων στις αγορές προϊόντων ώστε να μειωθούν οι τιμές με τρόπο ανάλογο της μείωσης των εισοδημάτων, καθώς και τη βελτίωση των φοροεισπρακτικών μηχανισμών.
Οι προτάσεις του IIF
Χορήγηση δύο επιπλέον χρόνων στην Ελλάδα για να εφαρμόσει τις περικοπές των 13,5 δισ. ευρώ.
Συγκρότηση σχεδίου μείωσης των επιτοκίων των δανείων από την τρόικα ώστε να καλυφθεί το χρηματοδοτικό κενό.
Ταχεία ολοκλήρωση της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών.
Εφάπαξ πληρωμή των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου προς τρίτους.
Δυναμική εκκίνηση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων - Διάθεση του 50% των εσόδων από αποκρατικοποιήσεις για τη χρηματοδότηση επενδύσεων.
Απορρόφηση των 10 δισ. αδιάθετων κονδυλίων του ΕΣΠΑ με ρυθμίσεις για ταχεία απορρόφηση.
Διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις και κυρίως απελευθέρωση των αγορών προϊόντων.
Επιλεκτικές μειώσεις φόρων, όπως ο ΦΠΑ στην εστίαση.
Αναδιάρθρωση των φοροεισπρακτικών μηχανισμών.