Ρεπορτάζ : Χρήστος Κολώνας
Από : Ημερησία
Σβήνουν από τον εμπορικό «χάρτη» της χώρας όλο και περισσότερες επιχειρήσεις με αποτέλεσμα 1 στις 4 να έχουν βάλει «λουκέτο» μέσα σε ένα χρόνο. Αυτό αποκαλύπτει η εξαμηνιαία έρευνα του Ινστιτούτου Εμπορίου και Υπηρεσιών της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου που ολοκληρώθηκε τον Αύγουστο. Σύμφωνα με αυτή 69.000 εμπορικά καταστήματα έκλεισαν και αναμένεται τον Αύγουστο του 2012 να έχουν την ίδια... τύχη και άλλα 53.000. Δηλαδή στη διετία 2010 -2012 θα... αποχωρήσουν 122.000. Σημειώνεται, σύμφωνα με την ΕΣΕΕ, ότι στις αρχές του 2009 λειτουργούσαν 324.000 εμπορικές επιχειρήσεις.
Τρομακτικά είναι τα ποσοστά των κλειστών καταστημάτων σε μεγάλους εμπορικούς δρόμους. Για παράδειγμα στην Αθήνα και συγκεκριμένα στην οδό Σόλωνος το 42% των επιχειρήσεων δεν υπάρχουν πια. Στη Σταδίου το ποσοστό είναι 32% και στην Τσακάλωφ στο Κολωνάκι ανέρχεται στο 35%. Στην οδό Πλαστήρα στο Μαρούσι έχει κατεβάσει... ρολά το 35%, λίγο πιο βόρεια στην Κηφισιά, -στην οδό Κολοκοτρώνη- έχει διαγραφεί το 33% των εμπορικών επιχειρήσεων.
Θεσσαλονίκη
Ανάλογη κατάσταση παρουσιάζεται και στη Θεσσαλονίκη. Στην Κάσσανδρο το 30% των καταστημάτων έκλεισε και στην Αγ. Σοφίας το 28%, στη Β. Όλγας και Εγνατία το 20%. Σε άλλες πόλεις της βόρειας Ελλάδας έχουν βάλει «λουκέτο» στην Κοζάνη -στην οδό Τράντα- το 26,3%, στην Έδεσσα - στην οδό Αρχελάου το 33,3% και στη Βέροια το ποσοστό έχει κλείσει το 21%. Στη Λάρισα το ποσοστό των καταστημάτων που δεν λειτουργεί πια είναι στο 16,5%, στην Τρίπολη 19,7% και στο Ηράκλειο της Κρήτης 17,3%.
Η εικόνα στην αγορά βαίνει από το κακό στο χειρότερο... Αρκεί να επισημανθεί πως το Καλοκαίρι του 2010 είχε κλείσει το 15% των επιχειρήσεων, το φετινό Χειμώνα το 21% και τον περασμένο μήνα, όπως προαναφέρθηκε το ποσοστό ήταν 25%.
Στην έρευνα της ΕΣΕΕ γίνονται έξι διαπιστώσεις:
1. Μετεγκατάσταση/ερήμωση σε παράδρομους.
Παρατηρείται μια μετακίνηση εμπορικών επιχειρήσεων από παρόδους σε κεντρικούς δρόμους των πόλεων. Η κίνηση αυτή ήταν αναμενόμενη λόγω μείωσης των ενοικίων και μεγάλης προσφοράς κενών καταστημάτων που βρίσκονται σε εμπορικότερα σημεία. Μπορεί δηλαδή να καταγράφεται αύξηση του ποσοστού «λουκέτων» σε μια περιοχή αλλά, ταυτόχρονα όσες επιχειρήσεις συνεχίζουν να λειτουργούν και ήταν εγκατεστημένες σε λιγότερο εμπορικούς δρόμους αποφασίζουν τη «μετεγκατάστασή» τους με στόχο την αμεσότερη πρόσβαση στην πελατεία. Το τελευταίο μπορεί να σημαίνει μείωση των κενών καταστημάτων σε συγκεκριμένους δρόμους.
2. Διάσταση μεταξύ κλειστών και διαγραφών.
Μία στις τέσσερις εμπορικές επιχειρήσεις έκλεισαν θεωρητικά και ουσιαστικά άλλα όχι γραφειοκρατικά και τυπικά. Για να διαγραφεί μία επιχείρηση οριστικά πρέπει να τακτοποιήσει φορολογικές, ασφαλιστικές και όποιες άλλες εκκρεμότητες.
3. Δεν κλείνουν μόνο τα μικρά μαγαζιά.
Σε πολλές περιπτώσεις υπάρχουν και μεγάλες επιχειρήσεις που διακόπτουν την δραστηριότητά τους. Επίσης, σε όλες τις περιπτώσεις καταγράφεται ως κοινό γνώρισμα μια τοπική συγκέντρωση των κλειστών επιχειρήσεων. Εκεί που κλείνει μια επιχείρηση κλείνουν και άλλες. Επιπλέον, οι στοές στο κέντρο της Αθήνας περιλαμβάνουν όχι μόνο κλειστές επιχειρήσεις αλλά επαγγελματικούς χώρους, οι οποίοι παραμένουν αναξιοποίητοι για μεγάλα χρονικά διαστήματα.
«Βροχή» τα λουκέτα στο κέντρο της Αθήνας
Σήμα κινδύνου
H κατάσταση του κέντρου της Aθήνας εξακολουθεί να είναι ιδιαίτερα κρίσιμη
24,4% από 23% που ήταν το Mάρτιο του 2011 και από 18% που ήταν τον Aύγουστο του 2010 αυξήθηκε το ποσοστό των κλειστών καταστημάτων
42% είναι το ποσοστό των «λουκέτων» στη Σόλωνος όπου έχει το μεγαλύτερο ποσοστό κλειστών καταστημάτων
31,5% είναι το ποσοστό των «λουκέτων» στην οδό Σταδίου ενώ στη Xαριλάου Tρικούπη η αναλογία φτάνει στο 28,5%
Από : Ημερησία
Σβήνουν από τον εμπορικό «χάρτη» της χώρας όλο και περισσότερες επιχειρήσεις με αποτέλεσμα 1 στις 4 να έχουν βάλει «λουκέτο» μέσα σε ένα χρόνο. Αυτό αποκαλύπτει η εξαμηνιαία έρευνα του Ινστιτούτου Εμπορίου και Υπηρεσιών της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου που ολοκληρώθηκε τον Αύγουστο. Σύμφωνα με αυτή 69.000 εμπορικά καταστήματα έκλεισαν και αναμένεται τον Αύγουστο του 2012 να έχουν την ίδια... τύχη και άλλα 53.000. Δηλαδή στη διετία 2010 -2012 θα... αποχωρήσουν 122.000. Σημειώνεται, σύμφωνα με την ΕΣΕΕ, ότι στις αρχές του 2009 λειτουργούσαν 324.000 εμπορικές επιχειρήσεις.
Τρομακτικά είναι τα ποσοστά των κλειστών καταστημάτων σε μεγάλους εμπορικούς δρόμους. Για παράδειγμα στην Αθήνα και συγκεκριμένα στην οδό Σόλωνος το 42% των επιχειρήσεων δεν υπάρχουν πια. Στη Σταδίου το ποσοστό είναι 32% και στην Τσακάλωφ στο Κολωνάκι ανέρχεται στο 35%. Στην οδό Πλαστήρα στο Μαρούσι έχει κατεβάσει... ρολά το 35%, λίγο πιο βόρεια στην Κηφισιά, -στην οδό Κολοκοτρώνη- έχει διαγραφεί το 33% των εμπορικών επιχειρήσεων.
Θεσσαλονίκη
Ανάλογη κατάσταση παρουσιάζεται και στη Θεσσαλονίκη. Στην Κάσσανδρο το 30% των καταστημάτων έκλεισε και στην Αγ. Σοφίας το 28%, στη Β. Όλγας και Εγνατία το 20%. Σε άλλες πόλεις της βόρειας Ελλάδας έχουν βάλει «λουκέτο» στην Κοζάνη -στην οδό Τράντα- το 26,3%, στην Έδεσσα - στην οδό Αρχελάου το 33,3% και στη Βέροια το ποσοστό έχει κλείσει το 21%. Στη Λάρισα το ποσοστό των καταστημάτων που δεν λειτουργεί πια είναι στο 16,5%, στην Τρίπολη 19,7% και στο Ηράκλειο της Κρήτης 17,3%.
Η εικόνα στην αγορά βαίνει από το κακό στο χειρότερο... Αρκεί να επισημανθεί πως το Καλοκαίρι του 2010 είχε κλείσει το 15% των επιχειρήσεων, το φετινό Χειμώνα το 21% και τον περασμένο μήνα, όπως προαναφέρθηκε το ποσοστό ήταν 25%.
Στην έρευνα της ΕΣΕΕ γίνονται έξι διαπιστώσεις:
1. Μετεγκατάσταση/ερήμωση σε παράδρομους.
Παρατηρείται μια μετακίνηση εμπορικών επιχειρήσεων από παρόδους σε κεντρικούς δρόμους των πόλεων. Η κίνηση αυτή ήταν αναμενόμενη λόγω μείωσης των ενοικίων και μεγάλης προσφοράς κενών καταστημάτων που βρίσκονται σε εμπορικότερα σημεία. Μπορεί δηλαδή να καταγράφεται αύξηση του ποσοστού «λουκέτων» σε μια περιοχή αλλά, ταυτόχρονα όσες επιχειρήσεις συνεχίζουν να λειτουργούν και ήταν εγκατεστημένες σε λιγότερο εμπορικούς δρόμους αποφασίζουν τη «μετεγκατάστασή» τους με στόχο την αμεσότερη πρόσβαση στην πελατεία. Το τελευταίο μπορεί να σημαίνει μείωση των κενών καταστημάτων σε συγκεκριμένους δρόμους.
2. Διάσταση μεταξύ κλειστών και διαγραφών.
Μία στις τέσσερις εμπορικές επιχειρήσεις έκλεισαν θεωρητικά και ουσιαστικά άλλα όχι γραφειοκρατικά και τυπικά. Για να διαγραφεί μία επιχείρηση οριστικά πρέπει να τακτοποιήσει φορολογικές, ασφαλιστικές και όποιες άλλες εκκρεμότητες.
3. Δεν κλείνουν μόνο τα μικρά μαγαζιά.
Σε πολλές περιπτώσεις υπάρχουν και μεγάλες επιχειρήσεις που διακόπτουν την δραστηριότητά τους. Επίσης, σε όλες τις περιπτώσεις καταγράφεται ως κοινό γνώρισμα μια τοπική συγκέντρωση των κλειστών επιχειρήσεων. Εκεί που κλείνει μια επιχείρηση κλείνουν και άλλες. Επιπλέον, οι στοές στο κέντρο της Αθήνας περιλαμβάνουν όχι μόνο κλειστές επιχειρήσεις αλλά επαγγελματικούς χώρους, οι οποίοι παραμένουν αναξιοποίητοι για μεγάλα χρονικά διαστήματα.
«Βροχή» τα λουκέτα στο κέντρο της Αθήνας
Σήμα κινδύνου
H κατάσταση του κέντρου της Aθήνας εξακολουθεί να είναι ιδιαίτερα κρίσιμη
24,4% από 23% που ήταν το Mάρτιο του 2011 και από 18% που ήταν τον Aύγουστο του 2010 αυξήθηκε το ποσοστό των κλειστών καταστημάτων
42% είναι το ποσοστό των «λουκέτων» στη Σόλωνος όπου έχει το μεγαλύτερο ποσοστό κλειστών καταστημάτων
31,5% είναι το ποσοστό των «λουκέτων» στην οδό Σταδίου ενώ στη Xαριλάου Tρικούπη η αναλογία φτάνει στο 28,5%