Oι βασικές αλλαγές που ήδη έχουν δημοσιοποιηθεί τις προηγούμενες ημέρες, στο νόμο 4009/2011 για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο με τίτλο «Ρυθμίσεις θεμάτων Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων και άλλες Διατάξεις», που κατατέθηκε απόψε στη Βουλή.
Σύμφωνα με το νομοσχέδιο, βασική εκπαιδευτική μονάδα παραμένει το Τμήμα, ενώ εξακολουθούν να υφίστανται οι πρυτανικές αρχές μέχρι εξαντλήσεως της θητείας τους, ωστόσο είναι υποχρεωμένες να προχωρήσουν στις εκλογές για την ανάδειξη των μελών των νέων Συμβουλίων Διοίκησης ως τις 25 Οκτωβρίου 2012. Η εκλογή αυτή μπορεί να γίνει και με επιστολική ή ηλεκτρονική ψήφο, ενώ οι πρυτάνεις που δεν θα κάνουν εκλογές μπορούν να διωχθούν για παράβαση καθήκοντος.
Σύμφωνα με το άρθρο 2 του νομοσχεδίου, «κατά την πρώτη εφαρμογή της διάταξης αυτής (για την εκλογή Συμβουλίων), η σχετική αρμοδιότητα ασκείται από το Πρυτανικό Συμβούλιο και η όλη διαδικασία συγκρότησης αυτού ολοκληρώνεται υποχρεωτικά έως και την 25η Οκτωβρίου 2012. Τα ήδη, κατά τη δημοσίευση του παρόντος νόμου, αναδεδειγμένα Συμβούλια διατηρούνται έως τη λήξη της θητείας τους».
Όσον αφορά σε τρία πανεπιστήμια στα οποία η θητεία των πρυτανικών τους αρχών λήγει τον επόμενο μήνα, αυτή παρατείνεται ως τον Δεκέμβριο του 2012. Σε ό,τι αφορά την ανάδειξη του πρύτανη, σύμφωνα με όσα είπαν στο ΑΜΠΕ πρυτάνεις, θα παραμείνουν στη θέση τους και μετά την εκλογή των Συμβουλίων Διοίκησης, ενώ λίγο πριν λήξει η θητεία τους θα πρέπει να προωθούν την εκλογή νέου πρύτανη. Συνεπώς, σε λίγους μήνες όλα τα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ θα πρέπει να έχουν εκλέξει τα Συμβούλια Διοίκησης και αυτά θα συνυπάρχουν με τους νυν πρυτάνεις ώσπου να λήξει η θητεία τους.
Για τον κοσμήτορα που είχε γίνει πολύς λόγος, αυτός θα εκλέγεται από λίστα δύο ή τριών υποψηφίων ανάλογα με το μέγεθος του Ιδρύματος και δεν θα ορίζεται όπως προέβλεπε αρχικά ο νόμος.
Επίσης διευθετούνται και τα θέματα που έχουν σχέση με τους προϋπολογισμούς των ιδρυμάτων, έτσι ώστε να χρηματοδοτηθούν όσο το δυνατόν γρηγορότερα. Να σημειωθεί ότι το νέο Συμβούλιο θα έχει διοικητικές και οικονομικές αρμοδιότητες, ενώ τις ακαδημαϊκές θα τις έχει η Σύγκλητος. Ειδικότερα, στην αιτιολογική έκθεση «δικαιολογούνται» οι αλλαγές που επέρχονται καθώς, όπως σημειώνεται: «κατά την εφαρμογή του νόμου στο σκέλος κυρίως της διοίκησης των ιδρυμάτων παρουσιάστηκαν ορισμένες δυσλειτουργίες. Για το λόγο αυτό, η κυβέρνηση αναλαμβάνει την πρωτοβουλία να προωθήσει προς ψήφιση από τη Βουλή ορισμένες ρυθμίσεις οι οποίες έχουν δυο βασικά χαρακτηριστικά: Αφενός προβλέπουν την ύπαρξη ενός μεταβατικού χρονικού διαστήματος, ρεαλιστικού και ικανού για την σταδιακή εφαρμογή των διατάξεων του νόμου, και αφετέρου περιλαμβάνουν ορισμένες αλλαγές σε σημεία τα οποία αποδείχθηκε, κατόπιν εξαντλητικού διαλόγου με όλες τις ενδιαφερόμενες πλευρές (πολιτικά κόμματα, Σύνοδος Πρυτάνεων, Σύλλογοι διδασκόντων σε Πανεπιστήμια και ΤΕΙ, κλπ) ότι χρήζουν βελτιωτικών παρεμβάσεων, οι οποίες δεν ανατρέπουν τη βασική φιλοσοφία του ν. 4009/2011, αλλά δημιουργούν βασιμότερες προϋποθέσεις για την καλύτερη, πληρέστερη και αποτελεσματικότερη εφαρμογή του. Αυτή άλλωστε υπήρξε και η βασική δέσμευση της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού κατά την ανάλυση των προγραμματικών δηλώσεων της κυβέρνησης που εγκρίθηκαν από τη Βουλή».
Είναι σημαντικό πάντως και τονίζεται ιδιαίτερα στην αιτιολογική έκθεση ότι «οι προτεινόμενες ρυθμίσεις εστιάζουν σε θέματα που διασφαλίζουν τη χρηματοδότηση των Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, την επίτευξη μιας όσο το δυνατόν πιο λειτουργικής ισορροπίας μεταξύ των αρμοδιοτήτων των διαφόρων οργάνων διοίκησης των Ιδρυμάτων, τη βελτίωση του τρόπου ανάδειξης των οργάνων διοίκησης των Ιδρυμάτων, δίνοντας έμφαση στη συνταγματικά προβλεπόμενη έννοια της αυτοδιοίκησης τους, και τέλος στην επίλυση ζητημάτων που έχουν προκύψει από τη μέχρι σήμερα εφαρμογή των μεταβατικών διατάξεων που περιλαμβάνονται στο ν. 4009/2011».
Επίσης, είναι σημαντικό ότι με το πρώτο άρθρο για τις Σχολές-Τμήματα ρυθμίζονται τα θέματα της δομής και της λειτουργίας των Σχολών και των Τμημάτων των Ιδρυμάτων της χώρας, εξειδικεύοντας τις αρμοδιότητες αυτών. Έτσι, ρυθμίζεται η διαδικασία με την οποία συγχωνεύονται, κατατέμνονται, μετονομάζονται και καταργούνται ΑΕΙ και μεταβάλλεται η έδρα τους, καθώς επίσης η διαδικασία που ιδρύονται, συγχωνεύονται, κατατέμνονται, μετονομάζονται και καταργούνται Σχολές ή και Τμήματα, καθώς και η διαδικασία μεταβολής της έδρας τους. Επίσης, ρυθμίζεται η διαδικασία ίδρυσης παραρτημάτων των Α.Ε.Ι. σε άλλες χώρες.
Κομβικός είναι ο ρόλος της Ανεξάρτητης Αρχής Διασφάλισης Ποιότητας (ΑΔΙΠ), ο πρόεδρος της οποίας θα είναι πλήρους απασχόλησης στην ίδια την Αρχή και άρα θα είναι σε θέση να επιτελέσει το σημαντικό του έργο. Επιπλέον, είναι σημαντικό ότι καλύπτεται το νομοθετικό κενό και εξασφαλίζεται η διανομή συγγραμμάτων μόνον στους ενεργούς φοιτητές μέσω του ηλεκτρονικού συστήματος διανομής συγγραμμάτων ΕΥΔΟΞΟΣ. Τέλος, με ειδικά άρθρα στο ίδιο νομοσχέδιο ρυθμίζονται θέματα που έχουν σχέση με το προσωπικό καθαρισμού των σχολείων, αλλά και την ίδρυση και τη λειτουργία των Κέντρων Μεταλυκειακής Εκπαίδευσης (κολέγια).
Πηγή : ΑΠΕ
Σύμφωνα με το νομοσχέδιο, βασική εκπαιδευτική μονάδα παραμένει το Τμήμα, ενώ εξακολουθούν να υφίστανται οι πρυτανικές αρχές μέχρι εξαντλήσεως της θητείας τους, ωστόσο είναι υποχρεωμένες να προχωρήσουν στις εκλογές για την ανάδειξη των μελών των νέων Συμβουλίων Διοίκησης ως τις 25 Οκτωβρίου 2012. Η εκλογή αυτή μπορεί να γίνει και με επιστολική ή ηλεκτρονική ψήφο, ενώ οι πρυτάνεις που δεν θα κάνουν εκλογές μπορούν να διωχθούν για παράβαση καθήκοντος.
Σύμφωνα με το άρθρο 2 του νομοσχεδίου, «κατά την πρώτη εφαρμογή της διάταξης αυτής (για την εκλογή Συμβουλίων), η σχετική αρμοδιότητα ασκείται από το Πρυτανικό Συμβούλιο και η όλη διαδικασία συγκρότησης αυτού ολοκληρώνεται υποχρεωτικά έως και την 25η Οκτωβρίου 2012. Τα ήδη, κατά τη δημοσίευση του παρόντος νόμου, αναδεδειγμένα Συμβούλια διατηρούνται έως τη λήξη της θητείας τους».
Όσον αφορά σε τρία πανεπιστήμια στα οποία η θητεία των πρυτανικών τους αρχών λήγει τον επόμενο μήνα, αυτή παρατείνεται ως τον Δεκέμβριο του 2012. Σε ό,τι αφορά την ανάδειξη του πρύτανη, σύμφωνα με όσα είπαν στο ΑΜΠΕ πρυτάνεις, θα παραμείνουν στη θέση τους και μετά την εκλογή των Συμβουλίων Διοίκησης, ενώ λίγο πριν λήξει η θητεία τους θα πρέπει να προωθούν την εκλογή νέου πρύτανη. Συνεπώς, σε λίγους μήνες όλα τα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ θα πρέπει να έχουν εκλέξει τα Συμβούλια Διοίκησης και αυτά θα συνυπάρχουν με τους νυν πρυτάνεις ώσπου να λήξει η θητεία τους.
Για τον κοσμήτορα που είχε γίνει πολύς λόγος, αυτός θα εκλέγεται από λίστα δύο ή τριών υποψηφίων ανάλογα με το μέγεθος του Ιδρύματος και δεν θα ορίζεται όπως προέβλεπε αρχικά ο νόμος.
Επίσης διευθετούνται και τα θέματα που έχουν σχέση με τους προϋπολογισμούς των ιδρυμάτων, έτσι ώστε να χρηματοδοτηθούν όσο το δυνατόν γρηγορότερα. Να σημειωθεί ότι το νέο Συμβούλιο θα έχει διοικητικές και οικονομικές αρμοδιότητες, ενώ τις ακαδημαϊκές θα τις έχει η Σύγκλητος. Ειδικότερα, στην αιτιολογική έκθεση «δικαιολογούνται» οι αλλαγές που επέρχονται καθώς, όπως σημειώνεται: «κατά την εφαρμογή του νόμου στο σκέλος κυρίως της διοίκησης των ιδρυμάτων παρουσιάστηκαν ορισμένες δυσλειτουργίες. Για το λόγο αυτό, η κυβέρνηση αναλαμβάνει την πρωτοβουλία να προωθήσει προς ψήφιση από τη Βουλή ορισμένες ρυθμίσεις οι οποίες έχουν δυο βασικά χαρακτηριστικά: Αφενός προβλέπουν την ύπαρξη ενός μεταβατικού χρονικού διαστήματος, ρεαλιστικού και ικανού για την σταδιακή εφαρμογή των διατάξεων του νόμου, και αφετέρου περιλαμβάνουν ορισμένες αλλαγές σε σημεία τα οποία αποδείχθηκε, κατόπιν εξαντλητικού διαλόγου με όλες τις ενδιαφερόμενες πλευρές (πολιτικά κόμματα, Σύνοδος Πρυτάνεων, Σύλλογοι διδασκόντων σε Πανεπιστήμια και ΤΕΙ, κλπ) ότι χρήζουν βελτιωτικών παρεμβάσεων, οι οποίες δεν ανατρέπουν τη βασική φιλοσοφία του ν. 4009/2011, αλλά δημιουργούν βασιμότερες προϋποθέσεις για την καλύτερη, πληρέστερη και αποτελεσματικότερη εφαρμογή του. Αυτή άλλωστε υπήρξε και η βασική δέσμευση της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού κατά την ανάλυση των προγραμματικών δηλώσεων της κυβέρνησης που εγκρίθηκαν από τη Βουλή».
Είναι σημαντικό πάντως και τονίζεται ιδιαίτερα στην αιτιολογική έκθεση ότι «οι προτεινόμενες ρυθμίσεις εστιάζουν σε θέματα που διασφαλίζουν τη χρηματοδότηση των Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, την επίτευξη μιας όσο το δυνατόν πιο λειτουργικής ισορροπίας μεταξύ των αρμοδιοτήτων των διαφόρων οργάνων διοίκησης των Ιδρυμάτων, τη βελτίωση του τρόπου ανάδειξης των οργάνων διοίκησης των Ιδρυμάτων, δίνοντας έμφαση στη συνταγματικά προβλεπόμενη έννοια της αυτοδιοίκησης τους, και τέλος στην επίλυση ζητημάτων που έχουν προκύψει από τη μέχρι σήμερα εφαρμογή των μεταβατικών διατάξεων που περιλαμβάνονται στο ν. 4009/2011».
Επίσης, είναι σημαντικό ότι με το πρώτο άρθρο για τις Σχολές-Τμήματα ρυθμίζονται τα θέματα της δομής και της λειτουργίας των Σχολών και των Τμημάτων των Ιδρυμάτων της χώρας, εξειδικεύοντας τις αρμοδιότητες αυτών. Έτσι, ρυθμίζεται η διαδικασία με την οποία συγχωνεύονται, κατατέμνονται, μετονομάζονται και καταργούνται ΑΕΙ και μεταβάλλεται η έδρα τους, καθώς επίσης η διαδικασία που ιδρύονται, συγχωνεύονται, κατατέμνονται, μετονομάζονται και καταργούνται Σχολές ή και Τμήματα, καθώς και η διαδικασία μεταβολής της έδρας τους. Επίσης, ρυθμίζεται η διαδικασία ίδρυσης παραρτημάτων των Α.Ε.Ι. σε άλλες χώρες.
Κομβικός είναι ο ρόλος της Ανεξάρτητης Αρχής Διασφάλισης Ποιότητας (ΑΔΙΠ), ο πρόεδρος της οποίας θα είναι πλήρους απασχόλησης στην ίδια την Αρχή και άρα θα είναι σε θέση να επιτελέσει το σημαντικό του έργο. Επιπλέον, είναι σημαντικό ότι καλύπτεται το νομοθετικό κενό και εξασφαλίζεται η διανομή συγγραμμάτων μόνον στους ενεργούς φοιτητές μέσω του ηλεκτρονικού συστήματος διανομής συγγραμμάτων ΕΥΔΟΞΟΣ. Τέλος, με ειδικά άρθρα στο ίδιο νομοσχέδιο ρυθμίζονται θέματα που έχουν σχέση με το προσωπικό καθαρισμού των σχολείων, αλλά και την ίδρυση και τη λειτουργία των Κέντρων Μεταλυκειακής Εκπαίδευσης (κολέγια).
Πηγή : ΑΠΕ