Ρεπορτάζ : Κώστας Τσαχάκης
Από : Ημερησία
Το μεγάλο «μπαμ» με ιδιωτικοποιήσεις ισχυρών εταιρειών του Δημοσίου θα επιχειρήσει εντός του 2013 το οικονομικό επιτελείο σε συνεργασία με το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ).
Στην πρώτη γραμμή θα βρεθούν η ολοκλήρωση της διαδικασίας πώλησης της ΔΕΠΑ - ΔΕΣΦΑ, του ΟΠΑΠ και των Κρατικών Λαχείων, αλλά και η δρομολόγηση της αποκρατικοποίησης των ΕΛΤΑ, ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ, ΕΛΠΕ, ΔΕΗ και των λιμανιών.
Ο υπουργός Οικονομικών Γιάννης Στουρνάρας κάνει λόγο για «μία μεγάλη πρόκληση» καθώς η υλοποίηση του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων θα προσελκύσει ξένες επενδύσεις.
Μάλιστα, σύμφωνα με πηγή του υπουργείου, θα επιχειρηθεί να επισπευσθεί η υλοποίησή του ώστε τα έσοδα της επόμενης χρονιάς να είναι υψηλότερα από τα 2,55 δισ. ευρώ που είναι και ο ποσοτικός στόχος του προϋπολογισμού του 2013.
Όπως προσθέτει, σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να παρατηρηθούν οι καθυστερήσεις των προηγούμενων ετών, καθώς από εδώ και πέρα, αν καταγραφεί απόκλιση από τον στόχο για τα έσοδα, θα πρέπει βάσει της συμφωνίας με την τρόικα το 50% αυτής να καλυφθεί από τη μείωση των πρωτογενών δαπανών.
Πιο αναλυτικά, στο ΤΑΙΠΕΔ έχουν ρίξει το βάρος των προσπαθειών τους σε ΔΕΠΑ και ΟΠΑΠ, με τους διεθνείς διαγωνισμούς να βρίσκονται σε εξέλιξη. Κι αυτό γιατί η ολοκλήρωσή τους αφενός θα καλύψει σε μεγάλο βαθμό τα έσοδα που έχουν προϋπολογιστεί για το 2013 και αφετέρου θα στείλει ένα μήνυμα προς τις αγορές αλλά και τους εταίρους μας.
Εξάλλου, στο Ταμείο προετοιμάζονται ώστε εντός του 2013 να ξεκινήσουν οι διαγωνιστικές διαδικασίες για την αξιοποίηση 22 περιουσιακών στοιχείων του ελληνικού Δημοσίου.
Μεταξύ αυτών είναι η ΕΥΑΘ, για την οποία επίκειται η ενημέρωση του Κοινοβουλίου για να καθορισθούν οι όροι και να ξεκινήσει ο διεθνής διαγωνισμός, η ΕΥΔΑΠ, τα ΕΛΠΕ, η ΛΑΡΚΟ, η ΔΕΗ, τα ΕΛΤΑ, η ΕΛΒΟ και ο ΟΔΙΕ.
Η ιδιωτικοποίηση των ΕΛΤΑ επισπεύδεται κατά τρεις μήνες και σύμφωνα με τον νέο προγραμματισμό θα πρέπει να ξεκινήσει εντός του πρώτου τριμήνου του ερχόμενου έτους.
Το ΤΑΙΠΕΔ θα πουλήσει το 90% της εταιρείας.
Επίσης στις 22 κινήσεις που θα γίνουν συμπεριλαμβάνεται και η αξιοποίηση των λιμανιών (ΟΛΠ, ΟΛΘ και 10 μεγάλα περιφερειακά λιμάνια).
Η αποκρατικοποίησή τους, παραχώρηση τμημάτων ή λειτουργιών σε ιδιώτες, αναμένεται εντός του δευτέρου τριμήνου του 2013.
Και τα 12 λιμάνια διαθέτουν πολυετείς συμφωνίες παραχώρησης με το Δημόσιο.
Εως το 2052 για τον ΟΛΠ και τον ΟΛΘ, όπου το ΤΑΙΠΕΔ διαθέτει το 74% των μετοχών, και έως το 2042 για τα περιφερειακά λιμάνια, όπου το Ταμείο διαθέτει το 100% του μετοχικού κεφαλαίου. Η κινεζική Cosco, που ήδη δραστηριοποιείται στον Πειραιά, και διάφορα σχήματα με τη συμμετοχή κινεζικών funds και ιδιωτών επενδυτών από την Ελλάδα και τη Γερμανία φέρονται ως ενδιαφερόμενοι.
Νέες γραμμές έως το 2015
Ως προς τα κατασκευαστικά έργα, ήδη προωθείται η επέκταση του τραμ στον Πειραιά, η οποία αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2015, αλλά και η ολοκλήρωση του Προαστιακού Σιδηροδρόμου. Παράλληλα, έως το τέλος του 2015 προβλέπεται η ολοκλήρωση των νέων διπλών σιδηροδρομικών γραμμών Τιθορέα-Λιανοκλάδι-Δομοκός, Αθήνα (ΣΚΑ)-Πάτρα στο τμήμα Διακοφτό-Ροδοδάφνη, ενώ στόχος είναι να προχωρήσει και η κατασκευή της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Ροδοδάφνη (Αίγιο)-Ρίο.
Από : Ημερησία
Το μεγάλο «μπαμ» με ιδιωτικοποιήσεις ισχυρών εταιρειών του Δημοσίου θα επιχειρήσει εντός του 2013 το οικονομικό επιτελείο σε συνεργασία με το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ).
Στην πρώτη γραμμή θα βρεθούν η ολοκλήρωση της διαδικασίας πώλησης της ΔΕΠΑ - ΔΕΣΦΑ, του ΟΠΑΠ και των Κρατικών Λαχείων, αλλά και η δρομολόγηση της αποκρατικοποίησης των ΕΛΤΑ, ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ, ΕΛΠΕ, ΔΕΗ και των λιμανιών.
Ο υπουργός Οικονομικών Γιάννης Στουρνάρας κάνει λόγο για «μία μεγάλη πρόκληση» καθώς η υλοποίηση του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων θα προσελκύσει ξένες επενδύσεις.
Μάλιστα, σύμφωνα με πηγή του υπουργείου, θα επιχειρηθεί να επισπευσθεί η υλοποίησή του ώστε τα έσοδα της επόμενης χρονιάς να είναι υψηλότερα από τα 2,55 δισ. ευρώ που είναι και ο ποσοτικός στόχος του προϋπολογισμού του 2013.
Όπως προσθέτει, σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να παρατηρηθούν οι καθυστερήσεις των προηγούμενων ετών, καθώς από εδώ και πέρα, αν καταγραφεί απόκλιση από τον στόχο για τα έσοδα, θα πρέπει βάσει της συμφωνίας με την τρόικα το 50% αυτής να καλυφθεί από τη μείωση των πρωτογενών δαπανών.
Πιο αναλυτικά, στο ΤΑΙΠΕΔ έχουν ρίξει το βάρος των προσπαθειών τους σε ΔΕΠΑ και ΟΠΑΠ, με τους διεθνείς διαγωνισμούς να βρίσκονται σε εξέλιξη. Κι αυτό γιατί η ολοκλήρωσή τους αφενός θα καλύψει σε μεγάλο βαθμό τα έσοδα που έχουν προϋπολογιστεί για το 2013 και αφετέρου θα στείλει ένα μήνυμα προς τις αγορές αλλά και τους εταίρους μας.
Εξάλλου, στο Ταμείο προετοιμάζονται ώστε εντός του 2013 να ξεκινήσουν οι διαγωνιστικές διαδικασίες για την αξιοποίηση 22 περιουσιακών στοιχείων του ελληνικού Δημοσίου.
Μεταξύ αυτών είναι η ΕΥΑΘ, για την οποία επίκειται η ενημέρωση του Κοινοβουλίου για να καθορισθούν οι όροι και να ξεκινήσει ο διεθνής διαγωνισμός, η ΕΥΔΑΠ, τα ΕΛΠΕ, η ΛΑΡΚΟ, η ΔΕΗ, τα ΕΛΤΑ, η ΕΛΒΟ και ο ΟΔΙΕ.
Η ιδιωτικοποίηση των ΕΛΤΑ επισπεύδεται κατά τρεις μήνες και σύμφωνα με τον νέο προγραμματισμό θα πρέπει να ξεκινήσει εντός του πρώτου τριμήνου του ερχόμενου έτους.
Το ΤΑΙΠΕΔ θα πουλήσει το 90% της εταιρείας.
Επίσης στις 22 κινήσεις που θα γίνουν συμπεριλαμβάνεται και η αξιοποίηση των λιμανιών (ΟΛΠ, ΟΛΘ και 10 μεγάλα περιφερειακά λιμάνια).
Η αποκρατικοποίησή τους, παραχώρηση τμημάτων ή λειτουργιών σε ιδιώτες, αναμένεται εντός του δευτέρου τριμήνου του 2013.
Και τα 12 λιμάνια διαθέτουν πολυετείς συμφωνίες παραχώρησης με το Δημόσιο.
Εως το 2052 για τον ΟΛΠ και τον ΟΛΘ, όπου το ΤΑΙΠΕΔ διαθέτει το 74% των μετοχών, και έως το 2042 για τα περιφερειακά λιμάνια, όπου το Ταμείο διαθέτει το 100% του μετοχικού κεφαλαίου. Η κινεζική Cosco, που ήδη δραστηριοποιείται στον Πειραιά, και διάφορα σχήματα με τη συμμετοχή κινεζικών funds και ιδιωτών επενδυτών από την Ελλάδα και τη Γερμανία φέρονται ως ενδιαφερόμενοι.
Νέες γραμμές έως το 2015
Ως προς τα κατασκευαστικά έργα, ήδη προωθείται η επέκταση του τραμ στον Πειραιά, η οποία αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2015, αλλά και η ολοκλήρωση του Προαστιακού Σιδηροδρόμου. Παράλληλα, έως το τέλος του 2015 προβλέπεται η ολοκλήρωση των νέων διπλών σιδηροδρομικών γραμμών Τιθορέα-Λιανοκλάδι-Δομοκός, Αθήνα (ΣΚΑ)-Πάτρα στο τμήμα Διακοφτό-Ροδοδάφνη, ενώ στόχος είναι να προχωρήσει και η κατασκευή της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Ροδοδάφνη (Αίγιο)-Ρίο.