Η Α' Λυκείου θα είναι γενικής παιδείας με 7 υποχρεωτικά μαθήματα, στη Β’ Λυκείου θα υπάρχουν δύο κατευθύνσεις και τα μαθήματα μειώνονται από 12 σε 10, ενώ ακολουθεί η Γ΄ Λυκείου με τρεις κατευθύνσεις και μείωση των μαθημάτων σε 10 αλλά με αύξηση των ωρών διδασκαλίας.
• Πιο συγκεκριμένα ο αριθμός μαθημάτων και ωρών διδασκαλίας μειώνεται ανά τάξη:
-Στην Α΄ Λυκείου ο αριθμός μαθημάτων μειώνεται από 16 σε 8 συμπεριλαμβανομένης της ερευνητικής εργασίας, με μείωση του συνολικού αριθμού ωρών διδασκαλίας από 34 σε 32.
-Στην Β΄Λυκείου οι κατευθύνσεις περιορίζονται από τρείς (Θεωρητική – Θετική – Τεχνολογική ) σε δύο (Α’ και Β’). Ο αριθμός μαθημάτων μειώνεται από 17 σε 12 με μείωση του συνολικού αριθμού ωρών διδασκαλίας από 34 ή 35 σε 33 .
-Στην Γ΄Λυκείου οι κατευθύνσεις γίνονται τρείς (Α’, Β’ και ΑΒ). Ο αριθμός μαθημάτων μειώνεται από 16 σε 10. Εδώ όμως με αύξηση του συνολικού αριθμού ωρών διδασκαλίας από 31 σε 35 λόγω των προγραμμάτων εμβάθυνσης εντός του κανονικού ωραρίου.
• Αναδιατάσσεται το περιεχόμενο της διδασκαλίας και ο αριθμός των μαθημάτων χάριν της εμβάθυνσης στα βασικά μαθήματα και εξειδίκευσης για μια ολοκληρωμένη εκπαίδευση και προετοιμασία για τις εισαγωγικές.
• Στο Νέο Λύκειο δεν υφίσταται η έννοια του μονόωρου μαθήματος, κάτι που συμβαίνει και σήμερα στην πράξη
• Τα μαθήματα της Γλώσσας (Νέα και Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία- Λογοτεχνία), η Ιστορία, και σε μεγάλο βαθμό τα Μαθηματικά, συνιστούν τον πυρήνα των μαθημάτων γενικής παιδείας που θα έχουν οι μαθητές εκτός από την περαιτέρω εξειδίκευση τους με της κατευθύνσεις.
• Εισάγεται η ερευνητική εργασία (συνθετική εργασία ή project) ως διακριτή ενότητα του προγράμματος σπουδών και θα είναι υποχρεωτική για όλους τους μαθητές.
• Στις Β' και Γ' Λυκείου στους μαθητές παρέχεται εντός του κυρίως προγράμματος του σχολείου η δυνατότητα παρακολούθησης επιπλέον διδακτικών ωρών σε επιλεγμένα μαθήματα (μαθήματα εμβάθυνσης) με βάση τις ανάγκες τους για την εισαγωγή στα Πανεπιστήμια και ΤΕΙ.
Στόχος του υπουργείου Παιδείας είναι, μεταξύ άλλων, να περιορίσει τα φροντιστήρια για τους μαθητές του Λυκείου. Ωστόσο, όπως ανέφερε ο ερευνητής-εκπαιδευτικός, Χρήστος Κάτσικας «η επιμήκυνση των εξεταστικών δοκιμασιών πρόσβασης από το Λύκειο έως το Α΄ πανεπιστημιακό έτος όχι μόνο δεν αναμένεται να περιορίσει τα φροντιστήρια και τα ιδιαίτερα μαθήματα αλλά αντίθετα θα λιπάνει το έδαφος για φροντιστηριακή εξάπλωση με τη δημιουργία νέων αποικιών μέσα στο ίδιο το Α΄ Πανεπιστημιακό έτος».
Για τις πανελλαδικές εξετάσεις το υπουργείο Παιδείας ανέφερε ότι το νέο Λύκειο θα οδηγήσει σε νέο εξεταστικό σύστημα για το σχολικό έτος 2013-2014. Έτσι τον ερχόμενο Σεπτέμβριο η Α’ Λυκείου θα λειτουργήσει με βάση το νέο πρόγραμμα σπουδών ενώ από το σχολικό έτος 2012-13 θα είναι έτοιμα και τα νέα προγράμματα σπουδών για τη Β’ και Γ’ Λυκείου. Οι μαθητές που θα φοιτούν στην Α’ Λυκείου το ερχόμενο σχολικό έτος θα εισαχθούν στα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ με βάση το νέο σύστημα εισαγωγικών εξετάσεων το οποίο θα ισχύσει για πρώτη φορά το σχολικό έτος 2013-14.
Σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, οι αλλαγές στο εκπαιδευτικό σύστημα βασίζονται στις ακόλουθες βασικές αρχές:
• Οι εξετάσεις διεξάγονται κεντρικά και με διαδικασίες που διασφαλίζουν το αδιάβλητο.
• Οι εξετάσεις αφορούν σε έναν μικρό αριθμό βασικών μαθημάτων και τα ΑΕΙ καθορίζουν το συντελεστή βαρύτητας των μαθημάτων αυτών, ώστε ουσιαστικά να συμμετέχουν τα ίδια στα κριτήρια επιλογής των μελλοντικών φοιτητών τους.
• Με βάση τις παραπάνω βασικές αρχές γίνεται επιστημονική επεξεργασία για το είδος και το περιεχόμενο της εξεταστικής διαδικασίας ώστε να σταματήσει η υποχρέωση και η επιβράβευση της απλής απομνημόνευσης. Κατά τη διάρκεια της Γ’ Λυκείου το ίδιο το σχολείο θα κάνει προσομοίωση της εξεταστικής διαδικασίας με στόχο οι μαθητές να αντιληφτούν και να προετοιμαστούν στο σχολείο και από τους καθηγητές τους για όλα όσα θα είναι αναγκαία.
Πηγή : real.gr, εικόνα από Έθνος
Υ.Γ. από Πύθων : Ενώ το νέο σύστημα του Λυκείου με την πρώτη ματιά διαφαίνεται ότι μπορεί να βοηθήσει στην εξειδίκευση των νέων επιστημόνων στην Γ' Λυκείου, στην πράξη εφαρμόζεται για συγκεκριμένο λόγο. Με την ενοποίηση μαθημάτων μας γυρνάνε πίσω στις παλιές μεθόδους διδασκαλίας που έδινε την δυνατότητα σε ένα καθηγητή να διδάσκει περισσότερα μαθήματα του ενός. Μ' αυτόν τον τρόπο θα μειωθεί το διδακτικό προσωπικό και θα δώσει ώθηση να υλοποιηθούν γρηγορότερα οι συγχωνεύσεις των σχολείων. Με αρκετούς καθηγητές του δημοσίου να νιώθουν ήδη την ανασφάλεια για το τι μέλει γενέσθαι με τον εργατικό τους βίο. Η κυβέρνηση φτιάχνει ένα "νέο σχολείο" στα πρότυπα του Μνημονίου... Και παρά τις σωστές αλλαγές του συστήματος όσον αφορά την εξειδίκευση των νέων στην τελευταία τάξη του Λυκείου δημιουργεί ένα προσωρινό σύστημα ανάχωμα των συγχωνεύσεων. Το νέο αυτό μοντέλο δεν περιορίζει τα φροντιστήρια, όπως κάποιοι ειδήμονες προσπαθούν να μας πείσουν...Αντιθέτως λόγω της εξιδείκευσης συγκεκριμένων μαθημάτων ενδέχεται να τα ενισχύσει π.χ. ερευνητική εργασία
• Πιο συγκεκριμένα ο αριθμός μαθημάτων και ωρών διδασκαλίας μειώνεται ανά τάξη:
-Στην Α΄ Λυκείου ο αριθμός μαθημάτων μειώνεται από 16 σε 8 συμπεριλαμβανομένης της ερευνητικής εργασίας, με μείωση του συνολικού αριθμού ωρών διδασκαλίας από 34 σε 32.
-Στην Β΄Λυκείου οι κατευθύνσεις περιορίζονται από τρείς (Θεωρητική – Θετική – Τεχνολογική ) σε δύο (Α’ και Β’). Ο αριθμός μαθημάτων μειώνεται από 17 σε 12 με μείωση του συνολικού αριθμού ωρών διδασκαλίας από 34 ή 35 σε 33 .
-Στην Γ΄Λυκείου οι κατευθύνσεις γίνονται τρείς (Α’, Β’ και ΑΒ). Ο αριθμός μαθημάτων μειώνεται από 16 σε 10. Εδώ όμως με αύξηση του συνολικού αριθμού ωρών διδασκαλίας από 31 σε 35 λόγω των προγραμμάτων εμβάθυνσης εντός του κανονικού ωραρίου.
• Αναδιατάσσεται το περιεχόμενο της διδασκαλίας και ο αριθμός των μαθημάτων χάριν της εμβάθυνσης στα βασικά μαθήματα και εξειδίκευσης για μια ολοκληρωμένη εκπαίδευση και προετοιμασία για τις εισαγωγικές.
• Στο Νέο Λύκειο δεν υφίσταται η έννοια του μονόωρου μαθήματος, κάτι που συμβαίνει και σήμερα στην πράξη
• Τα μαθήματα της Γλώσσας (Νέα και Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία- Λογοτεχνία), η Ιστορία, και σε μεγάλο βαθμό τα Μαθηματικά, συνιστούν τον πυρήνα των μαθημάτων γενικής παιδείας που θα έχουν οι μαθητές εκτός από την περαιτέρω εξειδίκευση τους με της κατευθύνσεις.
• Εισάγεται η ερευνητική εργασία (συνθετική εργασία ή project) ως διακριτή ενότητα του προγράμματος σπουδών και θα είναι υποχρεωτική για όλους τους μαθητές.
• Στις Β' και Γ' Λυκείου στους μαθητές παρέχεται εντός του κυρίως προγράμματος του σχολείου η δυνατότητα παρακολούθησης επιπλέον διδακτικών ωρών σε επιλεγμένα μαθήματα (μαθήματα εμβάθυνσης) με βάση τις ανάγκες τους για την εισαγωγή στα Πανεπιστήμια και ΤΕΙ.
Στόχος του υπουργείου Παιδείας είναι, μεταξύ άλλων, να περιορίσει τα φροντιστήρια για τους μαθητές του Λυκείου. Ωστόσο, όπως ανέφερε ο ερευνητής-εκπαιδευτικός, Χρήστος Κάτσικας «η επιμήκυνση των εξεταστικών δοκιμασιών πρόσβασης από το Λύκειο έως το Α΄ πανεπιστημιακό έτος όχι μόνο δεν αναμένεται να περιορίσει τα φροντιστήρια και τα ιδιαίτερα μαθήματα αλλά αντίθετα θα λιπάνει το έδαφος για φροντιστηριακή εξάπλωση με τη δημιουργία νέων αποικιών μέσα στο ίδιο το Α΄ Πανεπιστημιακό έτος».
Για τις πανελλαδικές εξετάσεις το υπουργείο Παιδείας ανέφερε ότι το νέο Λύκειο θα οδηγήσει σε νέο εξεταστικό σύστημα για το σχολικό έτος 2013-2014. Έτσι τον ερχόμενο Σεπτέμβριο η Α’ Λυκείου θα λειτουργήσει με βάση το νέο πρόγραμμα σπουδών ενώ από το σχολικό έτος 2012-13 θα είναι έτοιμα και τα νέα προγράμματα σπουδών για τη Β’ και Γ’ Λυκείου. Οι μαθητές που θα φοιτούν στην Α’ Λυκείου το ερχόμενο σχολικό έτος θα εισαχθούν στα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ με βάση το νέο σύστημα εισαγωγικών εξετάσεων το οποίο θα ισχύσει για πρώτη φορά το σχολικό έτος 2013-14.
Σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, οι αλλαγές στο εκπαιδευτικό σύστημα βασίζονται στις ακόλουθες βασικές αρχές:
• Οι εξετάσεις διεξάγονται κεντρικά και με διαδικασίες που διασφαλίζουν το αδιάβλητο.
• Οι εξετάσεις αφορούν σε έναν μικρό αριθμό βασικών μαθημάτων και τα ΑΕΙ καθορίζουν το συντελεστή βαρύτητας των μαθημάτων αυτών, ώστε ουσιαστικά να συμμετέχουν τα ίδια στα κριτήρια επιλογής των μελλοντικών φοιτητών τους.
• Με βάση τις παραπάνω βασικές αρχές γίνεται επιστημονική επεξεργασία για το είδος και το περιεχόμενο της εξεταστικής διαδικασίας ώστε να σταματήσει η υποχρέωση και η επιβράβευση της απλής απομνημόνευσης. Κατά τη διάρκεια της Γ’ Λυκείου το ίδιο το σχολείο θα κάνει προσομοίωση της εξεταστικής διαδικασίας με στόχο οι μαθητές να αντιληφτούν και να προετοιμαστούν στο σχολείο και από τους καθηγητές τους για όλα όσα θα είναι αναγκαία.
Πηγή : real.gr, εικόνα από Έθνος
Υ.Γ. από Πύθων : Ενώ το νέο σύστημα του Λυκείου με την πρώτη ματιά διαφαίνεται ότι μπορεί να βοηθήσει στην εξειδίκευση των νέων επιστημόνων στην Γ' Λυκείου, στην πράξη εφαρμόζεται για συγκεκριμένο λόγο. Με την ενοποίηση μαθημάτων μας γυρνάνε πίσω στις παλιές μεθόδους διδασκαλίας που έδινε την δυνατότητα σε ένα καθηγητή να διδάσκει περισσότερα μαθήματα του ενός. Μ' αυτόν τον τρόπο θα μειωθεί το διδακτικό προσωπικό και θα δώσει ώθηση να υλοποιηθούν γρηγορότερα οι συγχωνεύσεις των σχολείων. Με αρκετούς καθηγητές του δημοσίου να νιώθουν ήδη την ανασφάλεια για το τι μέλει γενέσθαι με τον εργατικό τους βίο. Η κυβέρνηση φτιάχνει ένα "νέο σχολείο" στα πρότυπα του Μνημονίου... Και παρά τις σωστές αλλαγές του συστήματος όσον αφορά την εξειδίκευση των νέων στην τελευταία τάξη του Λυκείου δημιουργεί ένα προσωρινό σύστημα ανάχωμα των συγχωνεύσεων. Το νέο αυτό μοντέλο δεν περιορίζει τα φροντιστήρια, όπως κάποιοι ειδήμονες προσπαθούν να μας πείσουν...Αντιθέτως λόγω της εξιδείκευσης συγκεκριμένων μαθημάτων ενδέχεται να τα ενισχύσει π.χ. ερευνητική εργασία